جنگ 33 روزه، نمونه ی یک جنگ رسانه ای موفق

جنگ رژیم صهیونیستی علیه لبنان که در رژیم صهیونیستی به «جنگ دوم لبنان» و در لبنان به «جنگ ژوئیه» یا «جنگ تموز» معروف است، نبردی ۳۳ یا ۳۴ روزه که دامنه آن شمال رژیم صهیونیستی و سراسر لبنان را دربرگرفت...

رهبر معظم انقلاب در دیدار شرکت‌کنندگان در همایش بین‌المللی رسانه‌های جهان اسلام در حمایت از انتفاضه فلسطین(11 بهمن 1380) می فرمایند:

??به عنوان یک مثال، من #تجربه_ی_جنوب_لبنان را به عنوان یک #الگو می‌توانم مطرح کنم. مؤمنین و جوانان مبارز لبنان توانستند از اهرم و عامل #تبلیغات به بهترین وجه و به صورت شایسته، در حرکت عظیمی که علیه صهیونیست ها کردند، استفاده کنند؛

??توانستند عنصر مقاومت و فداکاری را به دنیای اسلام درست #منعکس کنند؛ به این ترتیب است که دشمن به ستوه می‌آید
همه دنیای اسلام فهمید که مقاومت در جنوب لبنان چه می‌کند و چه کار می‌خواهد بکند و هدفش چیست

??در آن‌جا #تبلیغات به شیوه خوب و درستی به کار رفت

?سید حسن نصرالله در رابطه با نقش این شبکه عنوان کرد که
«لولا المنار لضاع الانتصار»؛ اگر المنار نبود، پیروزی از دست رفته بود

??هنوز بسیاری به یاد دارند که رهبر حزب الله چطور در ژوئیه 2006 از بینندگان شبکه تلویزیونی المنار خواست غرق شدن یک ناو جنگی اسراییلی را به دست رزمندگان حزب الله در سواحل بیروت مشاهده کنند.

✴️«حسن حیدر» کارشناس و تحلیلگر مسائل لبنان و نماینده‌ی شبکه «المنار» در ایران در خصوص نقش رسانه‌ در جنگ 33 روزه می‌گوید:
«در جریان جنگ ۳۳ روزه یکی از خبرنگاران المنار به نام «علی شعیب» همانند رزمندگان به تنهایی با ارتش اسرائیل می جنگید؛
??به عنوان مثال وقتی که اسرائیلی ها مدعی می شدند که #بنت_جبیل را تصرف کرده اند، وی با حضور در این منطقه عدم صحت این خبر را نشان می داد و آن را تکذیب می کرد؛

?در پایان نامه ای با موضوع تکنیک های تبلیغات سیاسی شبکه المنار در جنگ سی و سه روزه لبنان که با بررسی 372 مطلب مربوط به جنگ صورت گرفته بود، نشان می دهد المنار بیشتر از شیوه «#برانگیزاننده_احساسات» برای اقناع مخاطبانش بهره برده است.
??همچنین تکنیک‌های «#بی‌اعتبار_ساختن_دشمن» و «#ایجاد_ترس» در رابطه با ضد تبلیغ بیشتر از سایر تکنیک‌ها به کار رفته‌اند.

?موفقیت در جنگ رسانه ای موازی با جنگ 33، نشان داد که علی رغم #امپراتوری_رسانه_ای جبهه ی استکبار و #انحصار_رسانه_ای آن، می توان روحیه ی نیروهای خودی را تقویت و روحیه‌ ی دشمن را تضعیف کرد و در واقعیت های میدانی اثرگذار بود.

 

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

 

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه