چرا عربستان درخواست میانجی‌گری از عراق را تکذیب کرد؟

«دولت عربستان سعودی درخواست هیچگونه میانجیگری برای از سرگیری روابط با ایران نکرده است و آنچه در این رابطه گفته می‌شود صحت ندارد.» این اولین جمله ای است که خبرگزاری رسمی عربستان بعد از رسانه ای شدن درخواست ریاض از عراق برای میانجیگری میان ایران و عربستان مطرح کرد. قاسم الاعرجی مشاور وزیر کشور عراق اما تکذیبیه‌ی وزارت خارجه‌ی عربستان را تکذیب کرد.

تحلیل و ارزیابی
اما سؤال اینجاست چرا عربستان که خود خواستار میانجی‌گری بغداد میان ریاض و تهران شده بود، این درخواست را تکذیب کرد؟

1- واقعیت این است که عربستان طی هفته‌های اخیر سعی کرده تا در مواجهه با ایرانیان، رفتار به‌ظاهر مناسب‌تری از خود بروز دهد. برخی از این موارد به شرح زیر است؛
– ثامر السبهان سفیر جنجالی عربستان در عراق، حملاتش به امام خمینی(ره) را از توئیتر پاک کرد.
– حجاج ایرانی با استقبال گرم مسئولین عربستانی وارد این کشور شدند.
– وزیر خارجه ی عربستان در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی در استانبول به سوی محمد جواد ظریف می رود، با او مصافحه کرده و احوال پرسی تقریبا گرمی با او انجام می دهد.
– ده دیپلمات ایرانی برای حل مسائل حجاج ایرانی با روادید رسمی این کشور به عربستان می روند.

2- عربستان احتمالا با چراغ سبزهای کم‌معنا، کم‌اثر و غیرتعیین‌کننده خود انتظار داشت که پاسخ ایران به درخواست میانجی‌گری او از عراق، مطلوب‌تر از آن چیزی باشد که سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد: «میانجی‌گری بین تهران و ریاض یک امر مثبت است… اما اشاره‌های واضحی درباره تمایل عربستان برای بهبود روابط (با ایران) دریافت نکرده‌ایم.» ایران ضمن پذیرش گفتگو و باز نشان دادن آغوش خود به روی عربستان، صریحا اعلام کرد که چنین امری نیازمند نشانه‌های موثرتر، واقعی‌تر و آشکارتر است. طبیعی است که چنین نشانه‌هایی باید به صورت مشخص در عرصه میدانی قابل مشاهده باشد؛ چیزی که چراغ‌های به‌ظاهر سبز ریاض، فاقد آن است. این موضع گیری ایران نشان داد که ایران در برابر لبخند مقامات عربستان، دچار ذوق‌زدگی سیاسی نمی شود.

3- از سوی دیگر اما، علنی شدن درخواست عربستان از ایران در رسانه ها و بازتاب آن در کشورهای عربی در کنار پاسخ هوشمندانه ایران، عملا از عربستان، یک بازیگر ضعیف‌شده که درگیر در بحران‌های منطقه‌ای است و ناچار است رو به سوی ایران آورد، تصویرسازی کرد؛ تصویری که اگرچه نشانه‌های پررنگی از واقعیت دارد اما عربستان هنوز قصد پذیرش آن را ندارد. لذا ریاض دقیقا پس از اعلام موضع ایران در خصوص میانجی‌گری عراق میان ایران و عربستان، این درخواست از عراق را تکذیب و دوباره ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرد تا با انکار اصل موضوع، خود را بازیگری در موضع قدرت نشان دهد. اما واقعیت این است که آگاهان و تحلیل‌گران از وضعیت ایران و عربستان آگاه هستند و این بازی درخواست و انکار ریاض را به خوبی درک می‌کنند.

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه