پنجمین سفر نتانیاهو به روسیه از سال 2015؛ این بار هم با طعم ایران هراسی و جولان

در دیدار نتانیاهو با پوتین، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: «ایران به مرحله پیشرفته‌ای در سیطره و تأثیرگذاری بر عراق و یمن رسیده است و عملاً در بسیاری از ابعاد بر لبنان هم سلطه انداخته است...

نتانیاهو هفته گذشته با همراهی تیمی کاملاً امنیتی وارد شهر سوچی در جنوب غرب روسیه شد.

?در دیدار نتانیاهو با پوتین، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: «ایران به مرحله پیشرفته‌ای در سیطره و تأثیرگذاری بر عراق و یمن رسیده است و عملاً در بسیاری از ابعاد بر لبنان هم سلطه انداخته است… ما نمی‌توانیم حتی برای یک دقیقه هم این مسئله را فراموش کنیم که ایران همه روزه به تهدیدات خود مبنی بر نابودی «کشور اسرائیل» ادامه می‌دهد و ضمن ارائه تسلیحات نظامی برای گروه‌های تروریستی، این گروه‌ها را تقویت می‌کند.»

?دیدارهای پیشین؛ بدون تفاوت با دیدار کنونی

?سفرهای قبلی نتانیاهو به مسکو اسفند و خرداد 95 انجام شده بود. سفر اخیر، پنجمین سفر نتانیاهو به مسکو و ششمین دیدار وی با پوتین در دو سال گذشته است.

?دیدار اسفند سال گذشته از حاشیه سازترین دیدارهای نتانیاهو از مسکو بود. وی در این دیدار در سخنانی عجیب مدعی شده بود: «پارس‌ها حدود ۲۵۰۰ سال پیش تلاش کردند که ملت یهود را نابود کنند اما موفق نشدند.» سخنانی که با واکنش پوتین مبنی برآنکه در حال زندگی می‌کنیم نه تاریخ و گذشته‌ها، روبرو شد!
دیدار خردادماه 95 نتانیاهو از مسکو هم به بهانه جشن گیری بیست و پنجمین سال رابطه دیپلماتیک روسیه و رژیم صهیونیستی بود.

?تحلیل و ارزیابی

1-سخنان سفر اخیر نتانیاهو نشان می‌دهد که بحران سوریه بیش از گذشته به پایان خود نزدیک می‌شود و تل‌آویو سعی دارد حداقل خواسته خود یعنی عدم حضور نیروهای مقاومت در جولان و مرزهای اشغالی لبنان و سوریه با رژیم صهیونیستی را از طریق روس‌ها تحقق بخشد. در صورت ورود روس‌ها به این موضوع، تقابل و مواجهه تهران با مسکو در این خصوص به یک چالش اساسی و سرنوشت‌ساز در بحران سوریه تبدیل خواهد شد.

2-یکی از سخنان و خواسته‌های رژیم صهیونیستی در موضوع سوریه، جولان و به رسمیت شناخته شدن اشغالگری این رژیم در بخش راهبردی و استراتژی سوریه است. نتانیاهو پیش از این هم در دیدارهای گوناگونش بالاخص در دیدار با پوتین بر ضمیمه شدن رسمی جولان به رژیم صهیونیستی تاکید کرده بود.

3-کلیدواژه سخنان نتانیاهو در دیدارهایش با پوتین را می‌توان ایران هراسی با تکیه بر حزب الله و جولان دانست. اما وی در دیدار اخیر نتوانست ناراحتی ضمنی خود را از تضعیف داعش پنهان کند و صراحتا تاکید کرد: « هر جا داعش از بین می‌رود ایران وارد می‌شود»

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه