خیانت علی عبدالله صالح؛ همچنان تهدیدی بالفعل برای انقلاب یمن

مردادماه 1395، توافقی میان جنبش انصارالله یمن و کنگره مردمی یمن (موتمر الشعبی) وابسته به علی عبدالله صالح در خصوص تشکیل شورای عالی سیاسی یمن به تصویب رسید. هدف از تشکیل این شورا این است که تلاش‌ها برای مبارزه با تجاوز سعودی‌ها و همراهان آن هم‌‌افزا شود.

شورای عالی سیاسی؛ آغاز رسمی شدن ائتلاف انصارالله و علی عبدالله صالح

مردادماه 1395، توافقی میان جنبش انصارالله یمن و کنگره مردمی یمن (موتمر الشعبی) وابسته به علی عبدالله صالح در خصوص تشکیل شورای عالی سیاسی یمن به تصویب رسید. هدف از تشکیل این شورا این است که تلاش‌ها برای مبارزه با تجاوز سعودی‌ها و همراهان آن هم‌‌افزا شود.

?علنی و تشدید شدن اختلافات علی عبدالله صالح و انصارالله در سالگرد ائتلاف

?در توافق مقر شد در سال اول رئیس شورای عالی سیاسی از انصارالله و در سال دوم از کنگره مردمی یمن انتخاب شود. تغییر رهبری شورای عالی سیاسی از انصارالله به جریان علی عبدالله صالح در سالگرد نخستین سال تشکیل شورای عالی سیاسی یمن، بهانه‌ای شد برای تشدید تنش و دمیدن رسانه‌ها بر برخی اختلافات در صنعا.

?در هفته گذشته رسانه‌ها و شخصیت‌های دو جریان حامی علی عبدالله صالح و انصارالله وارد یک تنش بی‌سابقه‌ای شدند. رهبر انصارالله این اتفاقات را بسیار خطرناک و توطئه سعودی‌ها برای درگیری جبهه صنعا در درون و ناامیدی مردم نامید و سعی کرد نوک انتقادات را به‌سوی عربستان سعودی بگیرد؛ اما سخنان علی عبدالله صالح در شبه‌نظامی نامیدن گروه‌های نظامی کمیته انقلاب یمن و اعلام آمادگی‌اش برای مذاکره با سعودی‌ها، هشدارها را حول احتمال خیانت علی عبدالله صالح به صنعا و انقلاب یمن را بار دیگر جدی‌تر نمود.

 

?تحلیل و ارزیابی

1-به باور بسیاری از کارشناسان هرچند تن دادن سعودی برای دست‌یابی به حداقل دستاورد در یمن، پذیرش علی عبدالله صالح و جدا کردن وی از انصارالله است، اما باید این نکته را هم مدنظر داشت که امروزه علی عبدالله صالح در میان اکثریت جنوبی‌ها و بخشی از شمالی‌ها از رأی منفی بالایی برخوردار است و به نظر می‌رسد حمایت تلویحی برخی از رسانه‌های سعودی از صالح تنها برای دمیدن بر آتش اختلاف و تضعیف جبهه صنعاست و صالح هم خود قربانی سعودی خواهد شد؛ زیرا وی گزینه‌ای مطلوب و ممکن برای یک دولت احتمالی آتی در یمن نیست.

2- در پایان باید گفت علی عبدالله صالح چه خیانت کند و چه تا پایان در قدرت در صنعا بماند؛ یک چالش اساسی برای انصارالله است. این موضوعی است که باید به آن توجه جدی‌ نمود. صالح شخصیتی منفور برای بخش زیادی از یمنی‌ها، بالاخص جنوبی‌هاست و در صورتی که انصارالله به این هم‌پیمانی مصلحتی ادامه دهد، ضمن آنکه مشروعیت و محبوبیت خویش را از دست می‌دهد، انقلاب سال ۲۰۱۱ که با هدف کنار گذاشتن یک دیکتاتور آغاز شد را کاملاً زیر سؤال خواهد برد.

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه