طرح سؤال از آژانس در مورد برنامه هسته‌ای ایران و هدف نهایی آمریکا

در دیدار اخیر «نیکی هیلی»، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد با «یوکیا آمانو»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تمرکز اصلی رایزنی سفیر آمریکا بر موضوع پرونده هسته‌ای ایران و برجام قرار داشت. در این دیدار هیلی خواستار راستی آزمایی آژانس در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران شد.

در دیدار اخیر «نیکی هیلی»، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد با «یوکیا آمانو»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تمرکز اصلی رایزنی سفیر آمریکا بر موضوع پرونده هسته‌ای ایران و برجام قرار داشت. در این دیدار هیلی خواستار راستی آزمایی آژانس در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران شد. چند روز بعد سفیر امریکا در سازمان ملل طی یک نشست خبری اعلام کرد که باید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایگاه‌ها و تأسیسات نظامی ایران دستیابی پیدا کنند.

⁉️ طرح مجدد بازرسی از مراکز نظامی و دفاعی ایران، سؤالاتی را پیرامون اهداف و نیات آمریکایی‌ها ایجاد می‌کند، ازجمله اینکه چرا در این برهه مسئله بازرسی‌ها مطرح‌شده و هدف نهایی دولت ایالات‌متحده چیست؟

?تحلیل و ارزیابی

1- گفته می‌شود 27تیرماه گذشته در جلسه‌ای که ترامپ برای بررسی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای در کاخ سفید برگزار کرده بود، بعد از بحث‌وجدل نسبتاً طولانی با مشاوران و وزرای مربوطه حاضر می‌شود پایبندی ایران به برجام را در گزارش دوره‌ای به کنگره اعلام کند. بلافاصله بعد از اعلام پایبندی ایران، ترامپ تیمی را برای بررسی اقدامات ایران تشکیل داد تا در گزارش دوره‌ای بعدی عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام کند.

2- واضح است که هدف ترامپ اعلام عدم پایبندی ایران به برجام به هر قیمت و به هر روشی است. به عبارتی دقیق‌تر آنچه ترامپ و تیم او جستجو می‌کنند، بهانه‌ای برای اعلام عدم پایبندی ایران به برجام است و نه حقیقت پایبندی ایران. اقدامات و تحرکات نیکی هیلی را نیز باید در این راستا تجزیه‌وتحلیل کرد.

3- بحث بازرسی از مراکز نظامی و دفاعی ایران از زمان شکل‌گیری مذاکرات منتهی به برجام، حتی در سطحی بالاتر (طرح سؤال و تحقیق 23 دانشمند و متخصص هسته‌ای و نظامی) مطرح‌شده بود، که با مخالفت قاطع رهبر معظم انقلاب اسلامی (حفظه الله) مسکوت گذاشته شد.

4- بعد از گذشت نزدیک به دو سال از اجرای برجام به اعتراف مقامات داخلی و خارجی، آمریکا در موارد متعددی روح و جسم توافق برجام را زیر پا گذاشته است که تمدید تحریم‌های معروف به ایسا و طرح مقابله با اقدامات بی‌ثبات کننده ایران از نمونه‌های برجسته این نقض است. امروز ایالات‌متحده خود را در یک انزوای خودساخته در اثر نقض فاحش برجام می‌بیند که موجب شده است حتی نزدیک‌ترین متحدان امریکا نیز کمترین میزان همسویی را با این کشور در مورد نقض برجام نشان دهند.

5- لذا آمریکایی‌ها به‌شدت به دنبال دستاویزی هستند تا بتوانند جایگاه سابق خود در اجماع سازی علیه جمهوری اسلامی ایران را بازیافته و بار دیگر متحدانشان را با خود هم‌نظر سازند. برای این منظور به نظر می‌رسد تیم منصوب ترامپ، نقطه‌ای بهتر از تمرکز بر بازرسی از مراکز نظامی و دفاعی ایران نیافته است. چراکه مطمئن هستند مانند گذشته با مخالفت قاطع روبرو خواهد شد. به عبارت بهتر آمریکایی‌ها امید دارند تا مخالفت ایران برای بازرسی از مراکز نظامی‌اش را دلیل و شاهدی برای عدم پایبندی ایران به برجام نشان دهند.

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه