یحیی سنوار و صراحت بیان در حمایت از ایران و سوریه

دوشنبه ۲۵ بهمن‌ماه 1395، حماس با برگزاری انتخابات داخلی خود، یحیی سنوار را به‌عنوان مسئول دفتر سیاسی این جنبش در نوار غزه انتخاب کرد. این انتخاب از لحظات اولیه انتشار خبر با واکنش‌های گوناگونی همراه بود. واکنش بسیاری از رسانه‌های صهیونیستی مانند هاآرتص به سابقه اسارت سنوار بود.

یحیی سنوار در کنفرانس خبری اخیرش(6 شهریور) با خبرنگاران در نوار غزه، سخنان مهمی را مطرح کرد. سنوار در خصوص روابط با کشورهای منطقه گفت: «حمایت‌های نظامی ایران از گردان‌های قسام استراتژیک و راهبردی است و روابط ما با ایران بسیار خوب و مستحکم است و اختلافات جزئی موجود در مراحل گذشته نیز به‌ویژه پس از سفر اخیر هیات حماس به ایران به کلی برطرف شده است.» هم‌چنین وی ابراز امیدواری کرد بحران داخلی سوریه هرچه سریع‌تر پایان یافته و این مسئله زمینه‌ساز تقویت هرچه بیشتر روابط خارجی حماس و نظام سوریه شود.

?تحلیل و ارزیابی

1-نزدیکی سنوار به طیف نظامی حماس، سابقه اسارت وی و آزادی وی در تبادل شالیت، قرار گرفتن وی در لیست تروریسم واشنگتن در سال‌های گذشته و مطرح شدن نام وی در کنار بنیان‌گذاران شاخه امنیتی حماس و نزدیکی به ایران همگی از حاشیه‌های زندگی سنوار است.

2-اظهارات حمایت از ایران و سوریه برای نخستین بار از سوی دومین شخصیت حماس و به صورت رسمی طی شش سال گذشته بیان شده است؛ این ادبیات به‌خوبی نشان می‌دهد که اخبار حول تصمیم گروه جدید حماس پس از انتخاب اسماعیل هنیه، برای ترمیم روابط با ایران و تغییر برخی سیاست‌هایش کاملاً درست بوده است.

3-همان‌گونه که سنوار اشاره کرده است، سفر اخیر هیات حماس به تهران برای شرکت در مراسم تحلیف دکتر روحانی، در ترمیم این روابط نقش پررنگی داشت. عزت الرشق، اسامه حمدان، صالح العاروری و زاهبر جبارین نیز از اعضای این هیات بودند. این هیات دیدارهایی با دکتر لاریجانی، دکتر ظریف و دکتر ولایتی داشت. حضور العاروری مسئول نظامی حماس در کرانه باختری در سفر تهران، بازتاب‌های گوناگونی در رسانه‌های صهیونیستی داشت. اسرائیل تایمز در گزارشی از بهبود روابط خبر داد و مدعی شد میان حماس و سپاه پاسداران هم دیداری انجام شده است.

4-ادبیات و سخنان صریح و بدون محافظه‌کارانه حماس و رسانه‌های نزدیک به آن در پوشش سفر اخیر هیات این جنبش به تهران و حمایت از تهران، در کنار تروریست نامیدن حماس از سوی چندین مسئول و رسانه سعودی، همگی نشان از آن دارد که در شرایط فعلی فرصتی طلایی برای ایران و حماس به‌منظور ترمیم روابط و عبور از گذشته را فراهم شده است.

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه