طرح «تحریم اقتصادی گسترده» ایران به ترامپ پیشنهاد شده است/ متیس و تیلرسون از برجام حمایت می‌کنند

نشریه «فارین پالیسی» نوشته است که مخالفان توافق هسته‌ای در آمریکا طرحی را به کاخ سفید و کنگره ارائه کرده‌اند که هدف آن تحریم همه‌جانبه ایران است.

نشریه «فارین پالیسی» روز پنج‌شنبه در گزارشی اختصاصی از طرح پیشنهادی مخالفان توافق هسته‌ای در آمریکا برای اعمال تحریم‌های همه‌جانبه علیه ایران خبر داده است.

بنا بر این گزارش، این طرح که به کنگره و کاخ سفید ارائه شده، توصیه کرده است که دولت آمریکا با بیان اینکه ادامه اجرای برجام در راستای منافع امنیت ملی آمریکا نیست، از صدور تائیدیه پایبندی ایران به توافق هسته‌ای خودداری کرده و تهدید کند که اگر ایران ظرف 90 روز با برخی درخواست‌ها از جمله صدور مجوز بازرسی از اماکن نظامی موافقت نکند، «تحریم‌های اقتصادی جهانی» علیه تهران اعمال شود.

در نسخه‌ای از این سند که به رویت فارین پالیسی رسیده، این طرح «نسخه قرن بیست و یکمی قرنطینه اقتصادی کوبا توسط [جان اف] کندی» توصیف شده است.

این طرح در صورت اجرایی شدن، علاوه بر احیای تحریم‌های تعلیق شده تحت برجام، تحریم‌های تازه‌ای از جمله در زمینه صادرات نفت ایران اعمال خواهد کرد.

طرح پیشنهادی به کاخ سفید توسط «ریچارد گلدبرگ» جمهوری‌خواه، از دستیاران سابق کنگره که سال‌هاست خواستار اتخاذ رویکردی تند در قبال ایران است، تدوین شده است.

یک منبع که این طرح را با اعضای کنگره در میان گذاشته، می‌گوید: «این یک نارنجک دستی است که وسط بحث در مورد ایران پرتاب شده است.»

با این حال، فارین پالیسی نوشته است که اعضای ارشد دولت «دونالد ترامپ»، از جمله «رکس تیلرسون» وزیر خارجه و «جیمز متیس» وزیر دفاع تاکنون به ترامپ توصیه کرده‌اند که به اجرای برجام ادامه دهد.

یک منبع آگاه به این نشریه گفته است که کارکنان کاخ سفید در تلاش هستند تا گزینه‌هایی را به وی ارائه دهند که بتوان با آن‌ها در حالی فشارها به ایران را افزایش داد که برجام هم حفظ شود.

یکی از اهداف طرح پیشنهادی گلدبرگ به دولت ترامپ، مشخص کردن این است که بعد از خودداری از تائید پایبندی ایران باید چه کرد.

یک منبع آگاه به فارین پالیسی گفت: «این طرح با این هدف طراحی شده که به مجموعه‌ای از نگرانی‌ها در مورد عدم تائید پاسخ دهد، از جمله به این سوال بزرگ که “خوب بعد چه؟”»

وی افزود: «این نشانه‌ای است مبنی بر اینکه بحث اکنون دارد از اینکه آیا باید تائیدیه را صادر کرد یا نه، به سمت اینکه چطور باید از تائید خودداری کرد، می‌رود.»

همزمان، مقامات دولت سابق آمریکا و حامیان برجام در حال لابی کردن برای حفظ این توافق هستند.

«کالین کال» مشاور امنیت ملی «جو بایدن» معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت تحریم ایران مورد حمایت اروپا قرار ندارد و نمی‌تواند اثرگذاری پیش از برجام را داشته باشد.

وی همچنین گفت با وجود فشار آمریکا، کشورهایی چون چین و هند می‌توانند به ادامه خرید نفت از ایران ادامه دهند و در آن صورت آمریکا باید با قدرت‌های بزرگ وارد جنگ تجاری شود.

 

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

منبع: فارس

ارسال دیدگاه