قانون جدید ضدتروریسم فرانسه؛ افزایش فشار روی مسلمانان

اواخر شهریورماه نمایندگان مجلس فرانسه طرح قانون امنیتی جدید که به نیروهای امنیتی، پلیس و دیگر سرویس‌های اطلاعاتی اختیارات خاص اعطا می‌کند، را تصویب کرد. براساس این قانون جدید مظنونان به تروریست بودن را با محدودیت‌هایی مانند حبس خانگی روبرو خواهد کرد و مأموران امنیتی مجوز حمله به محل زندگی و کار آن‌ها را خواهند داشت. کسانی که به فرانسه سفر می‌کنند با کنترل‌های جدید مرزی روبرو خواهند بود. پلیس می‌تواند نهادهای مذهبی را به بهانه ارتباط با افراط‌گرایی تعطیل کند.

?تحلیل و ارزیابی

1- طبق قانون جدید در حقیقت یک وضعیت فوق‌العاده دائمی اعلام‌شده است که به دولت فرانسه اجازه می‌دهد به نام مبارزه با تروریسم، بدون داشتن شواهد محکم و حتی مجوز قضایی اقدام به بازرسی و بازداشت افراد مظنون کند. با این قانون علاوه بر نهادهای مذهبی به‌ویژه مسلمانان، گروه‌های مختلف مردم در فرانسه هدف تهدید گسترده‌ای از سوی دولت قرار گرفته‌اند.

2- به همین دلیل و بر اساس گزارش آژانس خبرگزاری فرانسه، صدها هزار نفر از مردم پاریس نسبت بررسی مجدد لایحه قانونی ضد تروریسم در مجلس ملی و ایجاد «وضعیت فوق‌العاده دائم» اعتراض کردند و شعارهایی در نفی آن و همچنین «محدود شدن آزادی» سر دانند.نگرانی عمده در مورد این قانون به سوءاستفاده‌هایی است که احتمال دارد با توسل به آن انجام شود.

3- مسلمانان در معرض جدی‌ترین تهدید قانون جدید دولت فرانسه هستند. همان‌گونه که تارنمای The Conversation گزارش داده است(1)، اقدامات پیش‌بینی‌شده در این قانون تا به امروز منحصراً علیه مسلمانان به اجرا درآمده‌اند و احتمال دارد تحت وضعیت فوق‌العاده دائمی که دولت برای مبارزه با تروریسم اعلام کرده تشدید نیز بشود.

4- تهدیدهای موجود، به‌ویژه علیه مسلمانان در این قانون به‌اندازه‌ای جدی است که دو تن از کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل متحد اخیراً از دولت فرانسه خواسته‌اند تا مقررات قانون جدید را با تعهدات بین‌المللی و حقوق بشری خود منطبق سازد.(2)

↙️#نتیجه: افزایش جمعیت و فعالیت مسلمانان در اروپا مدتی است که به یکی از نگرانی‌های جدی دولت‌های سکولار و لیبرال این قاره تبدیل‌شده است. وقوع حملات متعدد تروریستی در کشورهای اروپایی زمینه‌ای را فراهم کرده تا اقدامات سخت گیرانه ای علیه مسلمانان انجام شوند که قانون اخیر تصویب‌شده در فرانسه از مجموعه آن اقدامات محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد دولت فرانسه از فرصت و بهانه به وجود آمده برای مبارزه با تروریسم در حال سوءاستفاده برای اعمال محدودیت‌های متعدد و بی‌سابقه علیه مسلمانان این کشور است.

………………………………………………
(1): https://goo.gl/5bHpky
(2): https://goo.gl/3dhsSX

 

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

 

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه