پولیتیکو: ترامپ می خواهد برجام را زخمی و سپس آن را حفظ کند

نشریه آمریکایی پولیتیکو نوشت: تیم امنیت ملی ترامپ از وی خواسته اند که پایبندی ایران به توافق هسته ای را رد کند، اما کنگره را برای بازگرداندن تحریم ها علیه تهران تحت فشار نگذارد تا موجب نقض برجام نشود.

این نشریه سه شنبه افزود: براساس راهبردی که در بازنگری سیاست دولت ترامپ در قبال ایران تحت نظارت «مک مستر» مشاور امنیت ملی او تدوین شده، تیم امنیت ملی ترامپ در حال همکاری با کنگره و متحدان اروپایی این کشور برای اعمال فشارهای جدید علیه ایران است.اما این راهبرد قصد دارد توافق هسته ای را دست نخورده باقی بگذارد.
به نوشته پولیتیکو، این اقدام ها که در آستانه ضرب الاجل تایید پایبندی ایران به برجام توسط دولت ترامپ در 15 اکتبر (23 مهر) انجام می شود، از سوی چندین منبع آگاه در داخل و خارج از دولت ترامپ که در این مباحث نقش داشته اند به این نشریه بازگو شده است.
هدف این راهبرد این است که ترامپ بتواند مخالفت خود با برجام را نشان داده و سیاست های شدیدتری علیه ایران اتخاذ کند، اما در عین حال توافق هسته ای را نقض نکرده و از انتقادهای بین المللی مصون بماند.
مقام های دولت ترامپ گفتند که این راهبرد هنوز نهایی نشده و احتمال دارد تا زمان اعلام رسمی از سوی ترامپ دچار تغییراتی شود.
پولیتیکو با اشاره به ضرب الاجل پیشین تایید پایبندی افزود: ترامپ در جلسه ای با تیلرسون، مک مستر، استیو بنن و سباستین گورکا به شدت از تایید دوباره پایبندی ایران به برجام امتناع کرد.
تیلرسون و مک مستر در این جلسه به او هشدار دادند که در این صورت کنگره تحریم های ایران را باز می گرداند و او تا پایان دوره ریاست جمهوری خود مجبور به بحث با موافقان برجام خواهد بود؛ و ترامپ در نهایت تسلیم مشاوران خود شده است.
به گزارش ایرنا، شبکه خبری سی ان ان نیز سه شنبه شب در گزارشی از همکاری پنهانی رکس تیلرسون وزیر امورخارجه آمریکا با اعضای کنگره برای اصلاح قانون بازنگری توافق هسته ای ایران و معاف کردن ترامپ از ارائه گزارش دوره ای درباره برجام به کنگره خبر داد.
براساس این گزارش، تیلرسون و اعضای کنگره در تلاش هستند تا قانون مرتبط با ایران را اصلاح کرده و تمرکز آن را از مساله هسته ای بردارند.
به گفته مقام های آمریکایی، این اصلاح احتمالا این امکان را به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا می دهد که در توافق هسته ای با ایران باقی مانده و در عین حال از راه های دیگر به ایران فشار وارد کند.
همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی به نقل از مقام های آمریکایی نوشت: تایید دوره ای پایبندی ایران به برجام چنان مورد تنفر ترامپ است که مشاوران امنیت ملی وی در پی راهی برای معاف کردن او از این کار و در عین حال به دنبال حفظ این توافق بین المللی هسته ای هستند.

 

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

منبع: ایرنا

پیوند وبگاه اصلی:

http://www.politico.com/story/2017/10/03/trump-iran-nuclear-deal-243427

ارسال دیدگاه