چرا آوارگان سوری باید به کشورشان بازگردند؟

طبق آمار پایگاه اینترنتی statista کشور سوریه با پنج ملیون و پانصد و بیست هزار نفر آواره، رتبه‌ی اول میزان آواره‌های جهان را داراست. اغلب آوارگان سوری در کشورهایی مثل لبنان، اردن، ترکیه و برخی کشورهای اروپایی حضور دارند.

طبق آمار پایگاه اینترنتی statista کشور سوریه با پنج ملیون و پانصد و بیست هزار نفر آواره، رتبه‌ی اول میزان آواره‌های جهان را داراست. اغلب آوارگان سوری در کشورهایی مثل لبنان، اردن، ترکیه و برخی کشورهای اروپایی حضور دارند. سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، در سخنرانی اخیر خود در شب عاشورا درباره مسئله‌ی آوارگان سوری گفت: «مصلحت آوراگان در این است که به کشورشان بازگردند و تجربه‌ی آوارگان دیگر کشورها از جمله آوارگان فلسطینی را مد نظر قرار دهند. منفعت آوارگان در این است که خود، در بازسازی کشورشان و دفاع از وطنشان مشارکت داشته باشند.»
بازگشت آوارگان سوری به کشورشان در زمانی که معادلات میدانی در سوریه نسبت به سال‌های ابتدایی بحران، دچار تغییرات اساسی شده است، می‌تواند فواید زیر را دارا باشد؛

1-بازگشت پناهجویان به خانه‌هایشان موجب می‌شود، این سرزمین به صاحبان اصلی آن بازگردد و شرایط برای بازگشت داعش و دیگر گروه‌های تروریستی قدری دشوارتر شود.

2- بازگشت آوارگان دست قدرت‌های خارجی برای تغییر ترکیب جمعیتی و به تبع آن تغییر ساختار یا تجزیه‌ی این کشور را محدود خواهد شد.

3-بازگشت آوارگان به سوریه مسیر حل بحران سوریه را هموار خواهد کرد، زیرا برخی جریان‌ها در دولت‌های همجوار سوریه مانند ترکیه، اردن و لبنان، به بهانه‌ی حضور آوارگان سوری در خاک خود سعی در تقویت قدرت چانه‌زنی‌شان در مذاکرات سیاسی و یا کارشکنی در این مذاکرات دارند.

4- بسیاری از آوارگان سوری در مسیر مهاجرت خود با غارتگرانی مواجه می‌شوند که مشکلات عدیده‌ای را برای آنان به وجود می‌آورند. مواردی مانند قاچاق انسان، قاچاق اعضا، سوء استفاده‌های جنسی، استفاده از نیروی کار ارزان و بیگاری کشیدن، از مشکلاتی است که بی‌خانمان‌های سوری با آن مواجه می‌شوند. این در حالی است که با خروج گروه‌های تروریستی از شرق سوریه و آماده بودن فضای زندگی در شهرهایی چون حلب، دمشق و … و همچنین اعلام آمادگی متحدین برای بازسازی زیربناها، منفعت بازگشت مهاجرین بر مضرات آن غلبه دارد.

5-بازگشت آورگان سوری به همراه تلاش دولت سوریه و متحدانش برای بازسازی مناطق تخریب شده، موجب خواهد شد هویت سوری همچنان در نزد شهروندان این کشور برجسته باقی بماند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه