چرا ایالات‌متحده می‌خواهد از یونسکو خارج شود؟

پنجشنبه هفته گذشته وزارت خارجه ایالات‌متحده آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور 31دسامبر (10 دی‌ماه) رسماً از سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) خارج خواهد شد.صرفه‌جویی در حق عضویت و اتخاذ سیاست‌های ضد رژیم صهیونیستی ازجمله دلایل این خروج اعلام‌شده است. این کشور در 31دسامبر1984 در زمان دولت ریگان نیز از عضویت یونسکو خارج شد و در دولت جرج دبلیو بوش مجدداً به این سازمان پیوست.

?

?تحلیل و ارزیابی

1- بیش از هر دلیلی، رویکرد ایالات‌متحده آمریکا نسبت به سایر کشورهای جهان علت اصلی خروج این کشور از یونسکو است. نگاه برتری جویانه آمریکا نسبت به جهان که با ریاست جمهوری دونالد ترامپ تشدید شده، حضور برابر این کشور در نهادهایی مانند یونسکو که اعضا از موقعیتی برابر برخوردارند را تحمل نمی‌کند.

? ازنظر دولت آمریکا تنها نهادهایی مانند شورای امنیت سازمان ملل متحد یا سازمان تجارت جهانی شایسته عضویت این کشور هستند که از حقوق و جایگاهی استثنایی برخوردار می‌کند.

2-صدور بیانیه‌هایی علیه رژیم صهیونیستی و محکومیت شهرک‌سازی این رژیم در اراضی اشغالی، دیگر دلیلی است که باعث می‌شود دولت ایالات‌متحده تحت‌فشار لابی صهیونیستی فعال در این کشور، از یونسکو خارج شود.

3-موافقت با عضویت کامل فلسطین در یونسکو دیگر دلیلی است که مزید بر دلیل پیش‌گفته، دولت آمریکا را مجاب به خروج از یونسکو می‌کند.

⬅️ #نتیجه: درمجموع دلیل اصلی خروج دولت آمریکا از سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، عدم توان این کشور برای تحمیل نظرات خود و عملی کردن آن‌ها از مجرای این سازمان است. بعلاوه دولت این کشور با نگاه کلی #برتری_جویانه و #سلطه_طلبانه به جهان، محیط یونسکو را که اعضا از موقعیت برابری برخوردارند برای این کشور نامناسب می‌داند.

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه