بررسی دلایل آمریکا برای اعلام عدم پایبندی ایران به برجام

دونالد ترامپ در سخنرانی روز جمعه خود، چارچوب کلی استراتژی ایالات‌متحده آمریکا برای تقابل با ایران را مشخص کرد. او در این سخنرانی اعلام کرد که نمی‌تواند پایبندی ایران را به برجام تائید کند، اقدامی که نشانه‌ای برای شروع اقدامات گسترده تقابلی با ایران محسوب می‌شود.

 

✅ ازجمله مهم‌ترین دلایل ایالات‌متحده آمریکا برای اعلام عدم پایبندی ایران به برجام عبارت‌اند از:

1-نقض سقف تعیین‌شده برای آب‌سنگین تولیدی ایران در توافق (130 تن)؛
2-نقض روح برجام توسط ایران (برنامه‌های موشکی و …)؛
3-عدم صدور مجوز بازرسی سایت‌های نظامی توسط ایران؛
4-تعامل با کره‌ی شمالی.

?تحلیل و ارزیابی

1- مرجع تأییدکننده‌ی پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که از زمان اجرایی شدن، این نهاد در هشت گزارش، پایبندی ایران را مورد تأیید قرار داده است. لذا عدم‌تأیید پایبندی ایران به برجام از سوی آمریکا، عملاً هیچ ارزش حقوقی ندارد و یک مسئله داخلی آمریکا محسوب می‌شود.

2- مطابق ارزیابی نهایی آژانس در تاریخ 2 دسامبر 2015، پرونده‌ی ابعاد احتمالی نظامی (PMD) برنامه‌ی هسته‌ای ایران بسته شده و فراتر از این جمهوری اسلامی بنا به ملاحظات امنیت ملی نمی‌تواند اجازه بازرسی از مراکز حساس نظامی خود را بدهد. دلیل اصلی این مسئله علاوه بر ملاحظات امنیت ملی، سابقه مخدوش بازرسان آژانس در جاسوسی برای آمریکا و غرب است.

3- برنامه موشکی ایران هم طبق برجام، هم به‌موجب قطعنامه 2231 شورای امنیت که ضمیمه برجام شده است و نیز به اعتراف برخی از اعضای 1+5 مانند چین و روسیه مغایر و ناقض برجام نیست.

4- جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست خارجی مستقل خود با تمام کشورهای دنیا، منهای آمریکا و رژیم کودک کش صهیونیستی سیاست تعامل گسترده را در دستور کار قرار داده است. رابطه ایران با کره شمالی نیز در این چارچوب قرار دارد. دخالت در سیاست خارجی ایران برای ارتباط یا عدم ارتباط با یک کشور، از خوی استکباری و سلطه طلبانه این کشور نشات می‌گیرد.

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

 

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه