ابزارهای مقابله در استراتژی جدید دولت آمریکا علیه ایران

دونالد ترامپ در سخنرانی روز جمعه خود، چارچوب کلی استراتژی ایالات‌متحده آمریکا برای تقابل با ایران را مشخص کرد. او در این سخنرانی اعلام کرد که نمی‌تواند پایبندی ایران را به برجام تائید کند، اقدامی که نشانه‌ای برای شروع اقدامات گسترده تقابلی با ایران محسوب می‌شود.

 

در چارچوب کلی استراتژی آمریکا علیه ایران، ابزارهایی برای عملیاتی کردن راهبرد تقابلی این کشور پیش‌بینی‌ شده‌اند؛ «تحریم کامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»، «عدم تائید پایبندی ایران به برجام»، «همکاری با کنگره جهت تهیه طرح تحریمی جدید و اصلاح برجام» مهم‌ترین این ابزارها هستند.

? تحلیل و ارزیابی

1- تحریم کامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: ناکامی سیاست‌های منطقه‌ای ایالات‌متحده در غرب آسیا، به‌ویژه در سوریه و مقصر دانستن سپاه پاسداران در این ناکامی در کنار برنامه‌های موشکی و دفاعی سپاه، آمریکا را به این جمع‌بندی رسانده است که در آینده‌ای میان‌مدت و بلندمدت، ایران خواهد توانست میزان نفوذ و عملیاتی شدن برنامه‌های منطقه‌ای این کشور در غرب آسیا را به حداقل ممکن برساند. ازاین‌رو با اقدامی بیشتر #تدافعی درصدد مقابله با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برآمده است.

2- عدم تائید پایبندی ایران به برجام: ایالات‌متحده آمریکا برای پیشبرد #راهبرد_تقابلی خود با ایران نیاز دارد تا سطح بالایی از تنش را در رابطه با جمهوری اسلامی حفظ کند، به همین دلیل تمایلی برای حل‌وفصل موضوعات چالشی که برای ایجاد آنها سالیان متعدد برنامه‌ریزی و پرونده‌سازی کرده است ندارد. ازاین‌رو یکی از الزامات راهبردی سیاست تقابلی آمریکا علیه ایران استفاده از ابزار «برخط نگه‌داشتن موضوع هسته‌ای» با سطح بالایی از میزان «امنیتی بودگی» است.

3- همکاری با کنگره جهت تهیه طرح تحریمی جدید و اصلاح برجام: طبق محاسبات دولت آمریکا، نهایتاً استفاده از ابزار تهیه طرح تحریمی جدید و اصلاح برجام می‌تواند ایران را مجاب کند تا در حوزه‌هایی مانند موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای به مذاکره با آمریکا نشسته و با پذیرش الگویی مانند الگوی برجام به همسویی حداکثری با سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی این کشور برسد.

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

 

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه