ترجمه اختصاصی:

زمان مذاکرات جدید فرا رسیده است

موگرینی می گوید: «مسائل دیگری وجود دارد (منطقه و موشک) که خارج از قلمرو برجام قرار داشته و می بایست در قالب های دیگری حل شود.»

 

 اندیشکده راهبردی تبیین – ری تکیه[1] از کارشناسان اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در واشنگتون اِگزمینر نوشت: عدم تایید برجام توسط ترامپ، منطقی و شجاعانه بود. او با وجود مخالفت های بسیار،  بر موضع خود پای فشرد و این توافق را ناکارآمد دانست. این سیاست شجاعانه، اگر نادرست باشد، نه تنها امکان دارد باعث نابودی برجام شود بلکه ممکن است به اعتبار آمریکا هم صدمه بزند.

اکنون که رئیس جمهور، برجام را تایید نکرده ، کنگره باید کاری انجام دهد، در غیر این صورت اهرم فشار را تضعیف خواهد کرد. وقت آن است که رهبران کنگره و کاخ سفید، حداقل برخی از آن تحریم هایی را که به واسطه ی برجام تعلیق شده بودند، دوباره مطرح کنند. اعتبار متاعی با ارزش است که اگر یکبار مخدوش شود، بازگرداندن آن سخت خواهد بود. کنگره برای حفظ جایگاه خود و باقی ماندن به عنوان یک بازیگر در سیاستِ رو به گسترش ایران، باید به این اقدام رئیس جمهور با تصویب یک لایحه ی تحریمی پاسخ مثبت دهد.

اشارات قابل پیش بینی ایران در بحث مذاکرات آتی، توسط رهبران اروپا انعکاس یافته است. بر همین اساس این گفته ی امانوئل مکرون تعجب آور نخواهد بود: « آیا این توافق کافیست؟ نه، با توجه به تحول وضعیت منطقه ای، افزایش فشار ایران بر منطقه و افزایش فعالیت های ایران در حوزه بالستیک بعد از رسیدن به توافق هسته ای، این توافق کافی نخواهد بود.»

فدریکا موگرینی، نماینده ی ارشد اتحادیه ی اروپا در مذاکرات هسته ای، تاکید کرد «مسائل دیگری وجود دارد که خارج از قلمرو این توافق نامه قرار داشته و می بایست در قالب های دیگری حل شود.» رهبران اروپا این را درک می کنند که لازمه ی حیات برجام این است که آمریکا در توافق بماند. بنابراین بهترین روش شاید مذاکرات طرف ها و ارائه ی شکایاتشان دور یک میز باشد؛ چرا که نه تنها سیاست ترامپ را تعدیل کرده بلکه بطور بالقوه توانایی کاهش برخی از جنبه های بسیار مناقشه آمیز توافق را خواهد داشت.»

اگر چه تبِ جنگ بار دیگر باعث مقاومتِ حزب دموکرات در برابر این تصمیم و همچنین موجب اغتشاش در تحلیل ها گشته است، اما احتمالاً حاصل این تصمیم ترامپ، نه جنگ که مذاکره خواهد بود. حاکمان محافظه کار ایران سعی خواهند کرد که روند تصمیم گیری آمریکا را در این خصوص با به دام انداختن یک دولت در مذاکرات طولانی و بی نتیجه، کُند سازد. با طولانی تر ساختن مذاکرات، تهران امیدوار است که آمریکا با یک بحران بین المللی دیگر یا یک اختلاف داخلی مواجه شود. بازی با زمان همیشه به آن ها کمک کرده است.

برای جلوگیری از به دام افتادن در مذاکرات طولانی، دولت ترامپ باید مذاکرات را با متحدان اروپایی اش آغاز کند. ایالات متحده تنها باید هنگامی وارد مذاکرات شود که بازه ی زمانی آن مشخص باشد. اروپایی ها هم هنگامی که مذاکرات دچار وقفه شد، تحریم هایش را دوباره اعمال کند. این مهم است که به اروپایی ها تأکید داشته باشیم که برجام مندرج در قانون ایالات متحده نیست زیرا که این نه یک معاهده بلکه یک توافق اجرایی ست که توسط کنگره رد شده است. تعهد آمریكا به این توافق وابسته به رای رئیس جمهور و در خدمت منافع ایالات متحده است.

 

 

توافقنامه ای که برای ایران توانایی غنی سازی قابل توجهی باقی گذاشته و تصریح می کند که این توانایی پس از گذشت زمان توانایی صنعتی شدن داشته، نمی تواند مانعی جدی برای گسترش فنآوری های خطرناک هسته ای باشد. تمام روسای اروپایی می دانند که برجام بدون آمریکا از بین خواهد رفت.

با این حال، با توجه به سطح نگرانی بین المللی، تقاضاهای آمریکا بایستی نسبتاً کم و معقول باشد. دولت ترامپ باید تصریح کند که تلاش دارد تنها برخی از دستورالعمل های هسته ای را که در سال 2013 توسط دولت اوباما لغو شده است را دوباره اعمال کند.

فهرست درخواستهای آمریکا باید محدود به ابطال موارد تلویحی در قرارداد بوده و این امر که ایران نمیتواند سانتریفیوژهای پیشرفته را توسعه داده یا ذخایر عظیم اورانیوم غنی شده را در کشور خود حفظ کند و نیز موشکهای آن که یک رکن ضروری در برنامه ی تسلیحات هسته ای هستند، باید در مذاکرات گنجانده شوند. هیچکدام از این ایده ها افراطی نیست. تمام اینها در گذشته توسط اروپاییان پذیرفته شده و می تواند پایه ی تلاش های فرا آتلانتیک برای منع اشاعه در غرب آسیا قرار گیرد.

عدم تایید این توافقنامه گام اول و ضروری در مسیر طولانی این بازنگری است. اکنون هم کنگره و هم کاخ سفید باید نقش خود را ایفا کنند. کنگره باید با یک بسته تحریمی از طرف خود به این حرکت رئیس جمهور پاسخ گفته و دولت هم وظیفه مدیریت اتحاد با دیگر طرفها را بر عهده داشته تا از اقدام احتمالی ایران در پایان دادن به مذاکرات اجتناب شود.

پس از سالها جدایی و اهداف کاری متقابل، دولت و کنگره سرانجام می توانند در ایجاد یک توافق که به طور قابل اعتماد و برای همیشه مسیر ایران را در رسیدن به بمب اتم مسدود کند، با یکدیگر هم نظر شوند.

 

***

 این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران ترجمه شده و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست

• مترجم: گروه رصد اندیشکده راهبردی تبیین
پیوند وبگاه اصلی:

 

http://www.washingtonexaminer.com/trumps-sensible-move-on-iran/article/2637468

پی نوشت:

[1]    Ray Takeyh

ارسال دیدگاه