ماجرای «پروژه نئوم»؛ طرح «بن سلمان» برای شمال غرب عربستان

ولی‌عهد عربستان از آغاز ساخت «شهری پیشرفته» برای سرمایه‌گذاری خبر داد که در شمال غرب عربستان اجرا می‌شود و شامل بخشی از خاک اردن و مصر هم خواهد شد.

«محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی از آغاز طرحی «رؤیاپردازانه» برای ساخت یک شهر جدید نوین در شمال غرب عربستان خبر داد.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) گزارش داد که ارزش این شهر نیم تریلیون دلار است و شامل بخش‌هایی از اردن و مصر نیز می‌شود.

این طرح «نئوم» (Neom) نام دارد و در مساحت 26 هزار و 500 کیلومتر مربعی احداث خواهد شد. البته به گفته واس، مرحله نخست این طرح در سال 2025 آماده خواهد شد.

از جمله ویژگی‌های پروژه نئوم، اشراف آن بر ساحل دریای سرخ است که شریان اقتصادی مهمی به شمار می‌رود و 10% از مسیر عبور و مرور تجارت جهانی از آن می‌گذرد.

این منطقه، قاره‌های آسیا، اروپا و آسیا را به هم پیوند می‌دهد؛ به گونه‌ای که 70% از ساکنان جهان می‌توانند خود را نهایت ظرف 8 ساعت بدان برسانند.

این دسترسی، این امکان را فراهم میکند که بهترین امور در سطح شناختی، تکنولوژی، تحقیقات، آموزش، معیشتی و کاری را گرد هم جمع کند.

پروژه نئوم مشتمل بر همکاری مصر و اردن با عربستان سعودی خواهد  بود و اولین منطقه خصوصی است که میان این سه کشور امتداد دارد.

بن سلمان اعلام کرد که این پروژه در یک «زمین خام» ایجاد خواهد شد و این مسئله فرصت استثنایی برای این منطقه خواهد بود که آن را از سایر مناطقی متمایز کند که طی صدها سال ایجاد شده و توسعه یافته است.


دایره، محل احداث شهر نوین ولی‌عهد سعودی

 

استفاده از فناوری‌های روز دنیا، برای توسعه و تحول منطقه نئوم، مزایای منحصر به فردی را برای این منطقه به ارمغان آورده است که شامل: حمل و نقل هوشمند، شیوه‌های مدرن کشاورزی و تولید غذا، بهداشت مبتنی بر انسان و بر اساس رفاه وی، شبکه‌های مجانی اینترنت با سرعت بالا، آموزش رایگان مستمر با اینترنت در بالاترین سطح جهانی و خدمات دولتی برای همه اقشار.

هدف پروژه نئوم این است که از رهگذر استفاده از جدیدترین فناوری‌های روز در حوزه امنیت و سلامت، افزایش فعالیت‌های روزمره، برای حمایت از ساکنان و سرمایه گذاران امن ترین منطقه در جهان باشد.

همه خدمات ارائه شده و اقدامات این طرح، 100 درصدی خواهد بود تا طرح نئوم بهترین طرح در جهان باشد که آن را در همه فعالیت‌ها مانند اقدامات حقوقی، قانونی و سرمایه گذاری اجرایی می کند.

محمد بن سلمان در روزی که وجود این طرح را اعلام کرد، گفت که این پروژه جای سرمایه‌گذاری همه نیست بلکه جایی است برای کسانی که رؤیاپرداز هستند.

برآورد سعودی‌ها این است که این طرح، میزان تولید خالص ملی عربستان را افزایش خواهد داد و هدف از آن نیز افزایش صادرات به منطقه و جهان است و فرصتهای شغلی را در بخش خصوصی ایجاد خواهد کرد.

گفته میشود که پروژه نیوم، از طریق ایجاد جامعه پویا و اقتصاد شکوفا در رسیدن به چشم انداز 2030 عربستان سهیم خواهد بود.

هدف از این طرح، توسعه بخشهای اقتصادی اصلی برای آینده این کشورهاست. 9 بخش قتصادی اصلی برای افزایش حضور اقتصادی مطرح شده که عبارتند از: انرژی و آب، حمل و نقل، تکنولوژیهای بنیادین، غذا، صنایع پیشرفته، رسانه و تولیدات رسانه ای، سرگرمی، علوم تکنولوژی مانند هوش مصنوعی و تجارت الکترونیک و آینده سطح معیشتی شامل مسکن، امنیت و سلامت، بهداشت و فضای سبز.

 

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

منبع: فارس

ارسال دیدگاه