جایگاه اقلیم کردستان عراق در طراحی جدید آمریکا

پس از آنکه نیروهای نظامی دولت عراق توانستند کرکوک و دیگر مناطق مورد مناقشه بغداد و اربیل را باز پس گیرند، عملا رویای جدایی طلبی بارزانی ناکام ماند. در این میان بارزانی نامه‌ای نوشت و کناره‌گیری خود از منصب ریاست اقلیم را اعلام کرد. این درحالی است که آری هرسین نماینده حزب دموکرات در پارلمان اقلیم در کنفرانس خبری گفت که ارسال نامه بارزانی تحت فشار بین‌المللی و با همکاری آمریکا صورت گرفته است.

?پس از آنکه نیروهای نظامی دولت عراق توانستند کرکوک و دیگر مناطق مورد مناقشه بغداد و اربیل را باز پس گیرند، عملا رویای جدایی طلبی بارزانی ناکام ماند. در این میان بارزانی نامه‌ای نوشت و کناره‌گیری خود از منصب ریاست اقلیم را اعلام کرد. این درحالی است که آری هرسین نماینده حزب دموکرات در پارلمان اقلیم در کنفرانس خبری گفت که ارسال نامه بارزانی تحت فشار بین‌المللی و با همکاری آمریکا صورت گرفته است. در همین راستا، مک گورک نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف ضد داعش، با تقدیر از اقدام مسعود بارزانی برای کناره‌گیری از منصب ریاست اقلیم کردستان، آن را تصمیمی تاریخی دانست.

? به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به طور جدی به دنبال پایان بخشیدن اختلافات بین بغداد و اربیل هستند و مخالفت آنان با برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان نیز صوری و نمایشی نبوده است. علت اینکه آمریکایی‌ها در پی حل درگیری‌ها هستند این است که؛ آنان بی‌ثباتی در عراق را به معنای ایجاد بستری برای حضور فزاینده ایران در عراق می‌پندارند، زیرا عراق بی‌ثبات نیازمند کمک ایران خواهد شد و در نتیجه ایران با کمک خود، جایگاهش را در این کشور تحکیم خواهد کرد. این موضوعی است که مک مستر مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در بنیاد دفاع از دموکراسی به آن اشاره کرد.

? با این توضیح، آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند میانجی‌گری میان بغداد و اربیل را با سنگینی کفه منافع به سمت کردستان بر عهده گیرند تا اولا به ثبات عراق و در نتیجه بی نیاز شدن آن از ایران کمک کنند و ثانیا منافع کردها را به نحو قابل توجهی تامین کنند. آمریکایی‌ها خواهان یک کردستان قوی در عراقی هستند که وابسته به ایران نباشد. در این صورت اگر در انتخابات آتی عراق فردی که به ایران گرایش دارد بر سر کار بیاید آمریکایی‌ها همچنان یک هم‌پیمان قدرتمند در کردستان عراق خواهند داشت.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه