استعفای حریری و فشار بر حزب الله

سعد حریری قبل از اعلام استعفای ناگهانی خود از ریاض، در صفحه‌ی شخصی توییتر خود نوشت:«هر باری که با جناب ولیعهد محمد بن سلمان دیدار می‌کنم، باورم به اینکه ما و رهبران سعودی درباره ثبات و عربیت لبنان کاملاً اتفاق نظر داریم، بیشتر می‌شود.» اما او با استعفای خود اولا استقرار و ثبات سیاسی لبنان را به خطر انداخت. ثانیا منظور او از عربیت لبنان، نفوذ ایران بر حزب‌الله و ادعای واهی تسلط فارس‌ها بر لبنان است؛ خطی که بناست در تشدید فضای ضد ایرانی ایفای نقش کند.

✅ سعد حریری قبل از اعلام استعفای ناگهانی خود از ریاض، در صفحه‌ی شخصی توییتر خود نوشت:«هر باری که با جناب ولیعهد محمد بن سلمان دیدار می‌کنم، باورم به اینکه ما و رهبران سعودی درباره ثبات و عربیت لبنان کاملاً اتفاق نظر داریم، بیشتر می‌شود.» اما او با استعفای خود اولا استقرار و ثبات سیاسی لبنان را به خطر انداخت. ثانیا منظور او از عربیت لبنان، نفوذ ایران بر حزب‌الله و ادعای واهی تسلط فارس‌ها بر لبنان است؛ خطی که بناست در تشدید فضای ضد ایرانی ایفای نقش کند.

✅ استعفای سعد حریری به معنای این است که کابینه‌ای جدید باید در لبنان تشکیل شود. حال با توجه به تحریم‌هایی که از سوی آمریکا بر اعضای حزب‌الله اعمال کرده است، انتخاب وزرایی که از اعضای حزب‌الله هستند بسیار دشوار خواهد شد. از طرفی تنش‌هایی که این مسئله در داخل لبنان به وجود خواهد آورد، حزب‌الله را مجبور به تمرکز بر داخل لبنان خواهد کرد و این موجب خواهد شد نبرد با داعش که نفس‌های آخر خود در سوریه و عراق را می‌کشد تحت تاثیر قرار گیرد. لذا بازی جدید بن سلمان و کارفرمایانش را باید دارای هدفی کلان‌تر از جمله مهار منطقه‌ای ایران دانست.

✅ سیدحسن نصرالله با سخنرانی دیشب خود تلاش کرد بحران به‌وجود آمده را مدیریت کند تا حزب‌الله و لبنان کم‌ترین آسیب را از آن ببینند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه