بند T برجام، چیزی فراتر از تهدید

این روزها که آمریکایی‌ها برجام را زیر ذره‌بین گذاشته‌اند تا نقاطی که می‌توانند با توسل به آن‌ها بر ایران فشار بیاورند را شناسایی کنند، منافذ و نقایص این توافق بیشتر از پیش نمایان می‌شود. یکی از جدی‌ترین منافذ موجود در برجام که می‌تواند تهدیدات جدی امنیتی و دفاعی را متوجه جمهوری اسلامی ایران کند بند T برجام است.

 

?تحلیل و ارزیابی

بند T برجام چه می‌گوید؟

1- بند T برجام مربوط به فعالیت‌هایی است که می‌تواند منجر به طراحی یا توسعه وسیله انفجار هسته‌ای شود. طبق ماده82 ذیل بند T برجام، حق درگیر شدن در چنین فعالیت‌هایی از ایران سلب شده است. بعلاوه طبق این ماده ایران را از اقدام در این زمینه حتی در حد مدل‌سازی کامپیوتری نیز منع شده است.

2- این بند از برجام بدون در نظر گرفتن سایر شرایط حاکم بر این توافق که عموماً به ضرر ایران نیز هستند طراحی و گنجانده شده است:
«درحالی‌که آژانس پیشرفته‌ترین و بی‌سابقه‌ترین مکانیسم نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بکار گرفته است، هیچ مکانیسم حتی حداقلی برای رصد و نظارت بر انجام صحیح تعهدات طرف غربی به‌ویژه آمریکا در نظر گرفته نشده است.»

3- قرارگیری مفاد بند T برجام در کنار مکانیسم پیچیده و پیشرفته نظارت و بازرسی فعالیت‌های هسته‌ای ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این زمینه را فراهم می‌کند که آمریکایی‌ها از آژانس بخواهند که مفاد بند T برجام را نیز راستی آزمایی کنند.

4- هرچند در ظاهر این درخواست معمولی به نظر برسد، اما با نگاهی اندکی عمیق‌تر، مشاهده می‌شود چالش‌هایی فراتر از یک تهدید معمولی متوجه امنیت ملی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

5- راستی آزمایی بند T برجام، علاوه بر بازرسی‌های غیرمعمول برجامی از سایت‌های هسته‌ای، مستلزم بازرسی از مراکز حساس نظامی-دفاعی و حتی مراکز تحقیقی و توسعه‌ای در سطح نرم‌افزارهای کامپیوتری مرتبط با این حوزه است که به‌راحتی می‌تواند اسرار حیاتی ملی را برای دشمنان این کشور آشکار کند.

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

 

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه