لبنان؛ دماسنج منطقه چه دمایی را نشان می‌دهد؟!

استعفای سعد حریری فارغ از عجیب‌ بودنش، عمیقا برای مردم لبنان توهین‌آمیز تلقی می‌شود. او در حالی در نطق استعفایش مدعی مداخله و کارشکنی ایران در امور لبنان شد که ظاهرا فراموش کرده بود در حال قرائت این نطق از ریاض است! و چه دلیلی واضح‌تر از این‌که این عربستان است که به بی‌ثباتی سیاسی و امنیتی در لبنان، رضایت دارد و نه ایران؟

? استعفای سعد حریری فارغ از عجیب‌ بودنش، عمیقا برای مردم لبنان توهین‌آمیز تلقی می‌شود. او در حالی در نطق استعفایش مدعی مداخله و کارشکنی ایران در امور لبنان شد که ظاهرا فراموش کرده بود در حال قرائت این نطق از ریاض است! و چه دلیلی واضح‌تر از این‌که این عربستان است که به بی‌ثباتی سیاسی و امنیتی در لبنان، رضایت دارد و نه ایران؟

? اما سوال اصلی این است که چرا عربستان در وادار کردن سعد حریری به استعفا این‌قدر شتاب داشته است؟ چه عاملی باعث شده تا حریری بدون ظاهرسازی‌های اولیه برای مستقل نشان دادن استعفای خود، نطق استفعایش را از ریاض بخواند و آتشش را از آن‌جا به سوی ایران نشانه رود؟

? لبنان را باید دماسنج منطقه دانست. ترور رفیق حریری در سال 2005، آغازگر فتنه‌ای در منطقه بود که نهایتا منجر به خروج سوریه از لبنان شد. در سال 2006 آمریکا قصد داشت با عاملیت رژیم صهیونیستی، طراحی جدیدش برای منطقه را با حمله به لبنان آغاز کند تا جایی که رایس وزیر خارجه وقت آمریکا آن را «درد زایمان خاورمیانه جدید» نامید. مثال‌های ریز و درشت دیگری هم وجود دارد که به ما می‌گوید یکی از مواردی که می‌توان با آن دمای منطقه را اندازه گرفت، دماسنج لبنان است

? برای استعفای شدیداللحن و عمیقا قابل تامل سعد حریری از ریاض، دلایل متعددی گفته شده است؛ از زمینه‌سازی برای اِعمال تحریم‌های جدید علیه حزب‌الله تا بی‌ثبات‌سازی صحنه سیاسی و امنیتی لبنان و … هرچه هست، آمریکا این‌بار با بازیگری عربستان و ابزارهایی چون حریری، می‌خواهد دمای منطقه را افزایش دهد. هدف‌های میانی هرچه باشند، هدف اصلی آمریکا اما مهار منطقه‌ای ایران است. شناخت طراحی جدید آمریکا ضرورتی انکارناپذیر است

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه