حذف حداکثری دلار از تعاملات اقتصادی، گامی در مسیر اقتصاد مقاومتی

مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه، یکی از راه‌های بی‌اثرسازی تحریم‌های آمریکا را حذف دلار و جایگزین کردن آن با پول‌های ملی دانستند که می‌تواند گامی در راستای منزوی‌سازی ایالات‌متحده نیز تلقی شود.

?تحلیل و ارزیابی:

1-دلار آمریکا، که در پایان جنگ جهانی دوم از سوی 44 کشور به‌عنوان ارزی بین‌المللی پذیرفته شد، یکی از مهم‌ترین پایه‌های قدرت و سلطه‌ی این کشور را تشکیل داده است.

2- بااین‌حال، طی سال‌های گذشته، روندهای جهانی در عرصه‌های مختلف، در جهت کاهش قدرت بین‌المللی ایالات‌متحده بوده است که یکی از مهم‌ترین این عرصه‌ها، حوزه‌ی اقتصاد و تجارت بین‌المللی است.

3- از مهم‌ترین نشانه‌های افول قدرت آمریکا در این حوزه، می‌توان به شکل‌گیری بلوک‌های جدید قدرت (مانند بریکس) و افول تدریجی دلار در کارکردهای سه‌گانه‌ی آن (سنجش ارزش، ذخیره‌ی ارزش و وسیله‌ی مبادله) اشاره کرد.

4- در این میان، تصمیم اخیر روسیه و چین برای جایگزین‌سازی بیشتر روبل و یوان در تعاملات تجاری خود، رویدادی مهم در این روند است.

5- چین همچنین پیش‌ازاین با راه‌اندازی سیستم پرداخت میان بانکی خود (CIPS)، بسیاری از مبادلات مالی خود را از آن طریق انجام داده است.

⭕️ نتایج و دستاوردها

جایگزین‌سازی دلار با ارزهای ملی و پیمان‌های پولی دوجانبه، اثرات و نتایجی دارد که عمده‌ی آن‌ها عبارت‌اند از:

1- افزایش مصونیت کشورها در برابر عوامل خارج از اراده (مانند تغییرات نرخ ارز)؛

2- کمک به کشورها در جهت کاهش کسری بودجه؛

3- کاهش هزینه‌های مبادله‌؛

4- کمرنگ‌تر نمودن اهرم فشار ایالات‌متحده؛

✳️ نتیجه‌گیری:

?چنان‌که که گفته شد، روندهای جهانی نشان از افول قدرت و جایگاه ایالات‌متحده در بسیاری از حوزه‌ها دارد. تصمیمات و سیاست‌های کشورهایی نظیر چین و روسیه نیز در این راستا رویدادهایی مهم محسوب می‌شوند.

?زمان آن است که دولت ایران نیز در این مسیر قرار گیرد و همان‌گونه که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، با کاهش استفاده از دلار در تبادلات بانکی و انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه، تهدیدهای استفاده از دلار را به حداقل برساند.

 

#تحلیل_کوتاه
? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

 

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه