ترامپ و بازیگران ترسو

حدود یک سال از ریاست جمهوری دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا سپری می‌شود. در این مدت تحلیل‌های متعددی در مورد راهبردهای او به‌ویژه در حوزه سیاست خارجی انجام‌شده است، اما اینکه رئیس‌جمهور آمریکا دیگر کشورها و بازیگران را چگونه می‌بیند، کمتر مورد پرداخت قرارگرفته است.

 

?تحلیل و ارزیابی

1- بازی جوانک ترسو در تئوری بازی‌ها: در تئوری بازی‌ها یک بازی وجود دارد به نام جوانک ترسو که در این بازی دو بازیگر، سوار بر اتومبیل‌های خود در یک جاده به‌سرعت به‌طرف یکدیگر می‌رانند؛ هنگامی‌که دو اتومبیل با یکدیگر روبرو شوند، هریک از آن‌ها که از سرشاخ شدن با حریف اجتناب و اتومبیل را منحرف کند، بازنده و طرف مقابل برنده می‌شود.

2- ترامپ در موارد متعددی نشان داده است که می‌خواهد از راهبرد بازی جوانک ترسو استفاده کرده و دیگر رقبای آمریکا را از مسیر منحرف کند. برای این هدف او نیاز دارد تا تصویری «قاطع»، «غیرقابل‌پیش‌بینی» و تا حدودی «غیرعقلانی» از خود به نمایش گذارد.

3- حمله موشکی آمریکا به سوریه، خروج از پیمان‌های بین‌المللی مانند تی. پی. پی، پاریس و اینکه به مشاورانش گفته است « برای امتیاز گرفتن از کره جنوبی در مذاکرات، بگویید ترامپ دیوانه است»، مؤید این نکته است که ترامپ در چارچوب راهبرد بازی جوانک ترسو، می‌خواهد ابتدا دیگران را از آمریکا بترساند و در مرحله بعدی آن‌ها را از مسیر خود منحرف کند.

4- در مورد برجام نیز این راهبرد قابلیت تطبیق دارد. ترامپ و کابینه او محاسبات خود را این‌گونه انجام داده‌اند که می‌توانند با ترساندن ایران نهایتاً این کشور را مجاب کنند تا از مسیر خود منحرف ‌شده و مطابق میل آمریکا رفتار کند.

⬅️نتیجه اینکه برخلاف تصویری که ترامپ می‌خواهد از ایالات‌متحده آمریکا ترسیم کند تا دیگران را ترسانده و مجاب به پیروی از سیاست‌های آمریکا کند، سال‌ها است که دوران ابرقدرتی آمریکا به سر آمده است. نقطه‌ی پایان هژمونی آمریکا در غرب آسیا رقم خورده است. زمانی که این کشور اراده کرد تا حکومت سوریه را براندازد ولی اراده‌ای مقاوم در مقابل شکل‌گرفته و نتیجه‌ای دیگر رقم زد.

?تسلیم شدن در مقابل زورگویی‌های آمریکا، درواقع تسلیم شدن در برابر ظاهرسازی‌هایی است که این کشور برای منحرف کردن #بازیگران_ترسو انجام داده است.

 

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه