سفر فرمانده ارتش پاکستان به ایران؛ تلاش جهت ایجاد توازن در روابط

ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش پاکستان، هفته‌ی گذشته در صدر هیئتی نظامی، طی یک سفر سه‌روزه به ایران با مقامات نظامی و امنیتی کشور دیدار و گفتگو کرد. جاوید باجوا در این دیدارها با تمجید از ساختار نظامی جمهوری اسلامی ایران، نیروی مقاومت بسیج را یکی از عوامل امنیت‌زا در ایران دانست و تمایل خود را جهت انتقال تجربه در این زمینه اعلام داشت.

?ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش پاکستان، هفته‌ی گذشته در صدر هیئتی نظامی، طی یک سفر سه‌روزه به ایران با مقامات نظامی و امنیتی کشور دیدار و گفتگو کرد.

جاوید باجوا در این دیدارها با تمجید از ساختار نظامی جمهوری اسلامی ایران، نیروی مقاومت بسیج را یکی از عوامل امنیت‌زا در ایران دانست و تمایل خود را جهت انتقال تجربه در این زمینه اعلام داشت.

 

?تحلیل و ارزیابی:

? پس از موضع‌گیری رئیس‌جمهوری آمریکا علیه پاکستان در راهبرد این کشور در قبال افغانستان و جنوب آسیا، برخی کشورها مانند ایران، روسیه و چین موضع آمریکا را محکوم کرده و به حمایت از پاکستان پرداختند. ازآن‌پس، مقامات پاکستانی با سفر به کشورهای قدرتمند منطقه، سعی بر تنوع‌بخشی به روابط خود نمودند.

⭕️ دو احتمال اصلی راجع به علت سفرهای منطقه‌ای مقامات پاکستانی وجود دارد:

1- پاکستان متوجه شده است همراهی با آمریکا در سیاست‌های منطقه‌ای سودی ندارد و اکنون در پی تغییر مواضع کلی خود و نزدیک شدن به دیگر قدرت‌های منطقه است؛

2- سفر مقامات پاکستانی، عکس‌العملی در برابر راهبرد آمریکاست تا به آن کشور نشان دهد پاکستان منزوی نمی‌شود و با نشان دادن تمایل به تقویت روابط با رقبای منطقه‌ای آمریکا، در پی امتیازگیری از آن کشور است.

⭕️با توجه به ترکیب مقامات سفرکننده به ایران، موارد زیر را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین مطلوبیت‌ها و انتظارات پاکستان از این سفر برشمرد:

1- انتقال تجربه‌ی ایجاد گروه‌های مردمی جهت مبارزه با ناامنی و تروریسم (با توجه به افزایش احتمال رشد گروه‌های تروریستی در پاکستان و تجربه‌ی موفق ایران در این حوزه)

2- ایجاد نوعی توازن در روابط منطقه‌ای (با توجه به سطح روابط با عربستان و سفرهای مقامات دو کشور)

3- همراه سازی ایران در عرصه‌ی افغانستان (با توجه به تلاش آمریکا جهت منزوی‌سازی پاکستان در افغانستان)

✳️ نگاهی عمیق‌تر به شواهد و قرائن موجود در رابطه با روابط پاکستان با دیگر کشورها، نشان‌دهنده‌ی آن است که سفر مقامات پاکستانی به کشورهای منطقه را نباید به‌منزله‌ی عزم این کشور جهت دور شدن دائمی از آمریکا دانست، چراکه چنین موضوعی، نه خواسته و مطلوبیت پاکستان است و نه ایالات‌متحده. پاکستان درواقع به‌دنبال افزایش هزینه‌های دوری ایالات متحده از این کشور است.

 

تحلیل مرتبط:

https://t.me/Tabyincenter/12355

 

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه