آمریکا، کردها و نفت سوریه

کردهای سوریه تا کنون بر چندین میدان نفتی در سوریه مسلط شده‌اند؛ شهر دیرک (مالکیه) و منطقه رمیلان که به دلیل قرارداشتن در استان حسکه، از ابتدای بحران در اختیار کردها بود و میادین و چاه‌های نفتی العمر، الجفره، التنک، العصبه، طیبه و ... که در شرق استان دیرالزور واقع شده‌اند.

 

?کردهای سوریه تا کنون بر چندین میدان نفتی در سوریه مسلط شده‌اند؛ شهر دیرک (مالکیه) و منطقه رمیلان که به دلیل قرارداشتن در استان حسکه، از ابتدای بحران در اختیار کردها بود و میادین و چاه‌های نفتی العمر، الجفره، التنک، العصبه، طیبه و … که در شرق استان دیرالزور واقع شده‌اند.

✔️ بافت عربی عمد‌ه‌ی این مناطق، احتمال طمع‌ورزی کردها برای الحاق آن‌ها به مناطق مورد ادعای‌شان را بسیار کم می‌سازد تا جایی که مزیت نفتی این مناطق هم زیر سایه بافت عربی آن‌ها قرار می‌گیرد. کردها برای حکم‌رانی بر این مناطق قطعا مشکلات بسیاری خواهند داشت.

✔️ آمریکا قطعا از این مساله مطلع است. اما چرا آمریکا کردها را ابزاری برای توسعه مناطق تحت اشغال غیرمستقیم خود در شرق فرات قرار داده است؟ به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل آن است که آمریکا به این امر به‌عنوان اهرمی اساسی برای ایفای نقشی فعال و تعیین‌کننده در مذاکرات سیاسی برای آینده حکومت در سوریه می‌نگرد.

✔️ کردها هم اگرچه توان الحاق این مناطق به مناطق کردنشین را ندارند اما با این متصرفات ذی‌قیمت، قدرت چانه‌زنی خود برای تشکیل حکومتی فدرال در نوار شمالی سوریه را افزایش خواهند داد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه