صحنه‌گردانی فرانسه در بحران لبنان

پس از انتقال سعد حریری از ریاض به پاریس و استقبال رئیس‌جمهور فرانسه از نخست‌وزیر مستعفی لبنان، سعد حریری در بیانیه‌ی خود از ماکرون تشکر کرد و گفت که فرانسه همیشه نقش مثبتی را در منطقه بازی کرده است. در راستای نقش مثبت فرانسه! در منطقه، ایمانوئل ماکرون فعالیت‌های خود ضد حزب‌الله و ایران را آغاز کرده‌است.

❇️ پس از انتقال سعد حریری از ریاض به پاریس و استقبال رئیس‌جمهور فرانسه از نخست‌وزیر مستعفی لبنان، سعد حریری در بیانیه‌ی خود از ماکرون تشکر کرد و گفت که فرانسه همیشه نقش مثبتی را در منطقه بازی کرده است. در راستای نقش مثبت فرانسه! در منطقه، ایمانوئل ماکرون فعالیت‌های خود ضد حزب‌الله و ایران را آغاز کرده‌است.

1- ماکرون و بنیامین نتانیاهو در تماس تلفنی، درباره تحرکات ایران در سوریه و توافق هسته‌ای صحبت کردند و مقرر شد که در ابتدای ماه دسامبر با یکدیگر در پاریس دیدار داشته باشند. این تماس در حالی اتفاق افتاد که وزیر انرژی رژیم صهیونیستی یووال اشتاینیتز نیز در همین زمینه از روابط مخفیانه این رژیم با عربستان سعودی پرده برداشت و رئیس ارتش رژیم اشغالگر قدس، ایران را بزرگترین تهدید منطقه خواند.

Goo.gl/DFcy79

2- از سوی دیگر، ماکرون با دونالد ترامپ هم به صورت تلفنی درباره بحران لبنان گفتگو کرد و هر دو بر ضرورت اقدام با هم‌پیمانان برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌ساز حزب‌الله و ایران در منطقه تاکید کردند.

Goo.gl/s359Te

✅ به نظر می‌رسد با شکست طرح سعودی برای ایجاد بی‌ثباتی در لبنان و در نتیجه حذف یا تضعیف حزب‌الله در این کشور، عربستان با تمسک به سابقه‌ی تاریخی فرانسه در لبنان و گرایش مقامات لبنانی به فرانسه، بخشی از نقشه‌ی خود را به این کشور محول کرده‌است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه