داعش؛ تغییر سازمان، تغییر رویکرد، بقای تفکر

با آزادسازی شهر البوکمال در جنوب شرقی سوریه از یک‌سو و آزادسازی شهر راوه به‌عنوان آخرین نقطه جمعیتی قابل توجهِ در تصرف داعش در عراق از سوی دیگر، «سازمان» متعارف داعش، عمیقا دچار خدشه شده است. این، روندی است که از مدت‌ها قبل شروع شده بود و حالا به اوج رسیده است.

با آزادسازی شهر البوکمال در جنوب شرقی سوریه از یک‌سو و آزادسازی شهر راوه به‌عنوان آخرین نقطه جمعیتی قابل توجهِ در تصرف داعش در عراق از سوی دیگر، «سازمان» متعارف داعش، عمیقا دچار خدشه شده است. این، روندی است که از مدت‌ها قبل شروع شده بود و حالا به اوج رسیده است. «سازمان» متعارف از آن‌جا که مبتنی بر تصرف زمین و اِعمال خلافت بود، دیگر مناسب این گروه تروریستی نیست. لذا «سازمان» کنونی داعش، از میان رفته و احتمالا سازمانی جدید مبتنی بر شرایط جدید، در دستور کار باقی‌مانده‌های کادر رهبری داعش قرار خواهد گرفت تا حیات متفاوتی برای این گروه رقم زده شود.

?در این تغییر «سازمان»، دو نکته حائز اهمیت است که باید برای هر دوی آن برنامه داشت؛

1- از میان رفتن «سازمان» داعش، به‌معنای نابودی «تفکر» این گروه نیست. هرقدر از جذابیت‌های این گروه کاسته شده باشد اما باز هم تفکر داعش در میان برخی از گروه‌های اهل‌سنت جذاب است.

2- اقتضاء محتمل «سازمان جدید»، تغییر رویکرد از فاز نظامی به فاز امنیتی است. لذا مشابه حمله انتحاری یک عضو داعش که چندی‌ قبل در دیرالزور رخ داد، احتمالا در عراق و سوریه با دفعات بیشتری تکرار خواهد شد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه