ترجمه اختصاصی

پولاک: برای مقابله با ایران از عراق و سوریه شروع کنید، نه لبنان و یمن و برجام

کنث پولاک عضو مقیم اندیشکده اِمریکن اِنترپرایز و آقای ساب مدیر برنامه دفاع و امنیت اندیشکده میدل ایست طی یادداشتی به نحوه مقابله با قدرت منطقه ای ایران پرداختند و پیشنهادهایی را به دولت ایالات متحده مطرح کردند.

 کنث پولاک عضو مقیم اندیشکده اِمریکن اِنترپرایز و ساب (Saab )مدیر برنامه دفاع و امنیت اندیشکده میدل ایست در یادداشت خود در وال استریت ژورنال به نحوه مقابله با قدرت منطقه ای ایران پرداختند و پیشنهادهایی را به دولت ایالات متحده مطرح کردند که در ادامه ترجمه آن ارائه شده است.

این دو نویسنده نوشتند:

بدون ابتکار عمل آمریکا جهت کاهش سلطه منطقه ای ایران، متحدین آمریکا مستقل عمل می کنند که منجر به تشدید بحران منطقه ای می شود.

ایران نمی تواند سقوط رژیم اسد را برتابد و موقعیت پیروز حزب الله در سوریه را از دست بدهد. واشنگتون می تواند از این فرصت استفاده کند تا کمک مخفیانه به شورشی های سوریه را افزایش دهد تا تلاش کنند در طول زمان، دمشق و حامیان ایرانی اش را شکست دهند. این روش همانند حمایت از مجاهدین افغانستان در برابر شوروی در دهه 80 میلادی است. اما این امر نقطه مقابل خواست ترامپ است.

در عراق هستند افرادی که نمی خواهند در زیر سایه ایران زندگی کنند. کمک به آنها همان سرمایه گذاری عمده آمریکا پس از حذف داعش است. این کمک ها می تواند باقیمانده نیروهای نظامی آمریکا و کمک اقتصادی چشمگیر جهت تقویت قهرمانان آشتی سیاسی باشد.

دولت آمریکا ظاهرا تنها علاقه دارد تعداد کمی از نیروهای خود را در عراق باقی بگذارد و تمایلی به پرداخت کمک اقتصادی بیشتر ندارد. نشستن بیرون گود و سرزنش کردن کردها در حالیکه ایران به ایستادگی در برابر کرکوک کمک می کند، کمکی به این سناریو نمی کند. در این حالت رهبران سیاسی عراق قانع می شوند که ایران می تواند اقدام کند و خواهد توانست، در حالی که واشنگتون نمی تواند.

در حال حاضر برای ایران هیچ نقطه ای همچون عراق و سوریه به صورت بالقوه دارای ارزش و همچنین آسیب پذیر نیست. نه یمن، نه بحرین و نه لبنان که با کمی فشار، توازن شدیدا حساس آن به هم می خورد.

رئیس جمهور نقطه فشار بر ایران را برجام انتخاب کرده، یعنی بدترین نقطه ممکن، چون بخش عمده جامعه جهانی متعهد به برجام هستند و تلاش برای مذاکره مجدد بر سر آن همانند از بین بردن یک توافق خوب است. یک رویکرد بهتر، از اهرم فشار بر توسعه طلبی منطقه ای ایران به منظور دور جدید مذاکرات استفاده می کند تا برجام را در مورد محدودیت های سخت تر بعد از 10 تا 15 سال آتی گسترش دهد.

این دو نویسنده در پایان اعتراف می کنند که دولت آمریکا در مورد نحوه اجرای راهبرد علیه ایران ساکت است، چرا که نمی داند جاهای خالی را چگونه پر کند

***

 این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران ترجمه شده و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست

• مترجم: گروه رصد اندیشکده راهبردی تبیین
پیوند وبگاه اصلی:

https://www.wsj.com/articles/trumps-iran-strategy-needs-much-improvement-1511072454

ارسال دیدگاه