احتمال افزایش حملات پهپادی آمریکا علیه پاکستان

جاوید فیصل (سخنگوی رئیس اجرایی حکومت افغانستان) اعلام کرده عبدالله عبدالله در سفر به آمریکا و کانادا، در دیدار با برخی شخصیت‌های مهم سازمان‌های بین‌المللی، ازجمله دبیر کل ناتو، آنان را راجع به ضرورت هدف قرار دادن پناهگاه‌های تروریست‌ها در خارج از خاک افغانستان، متقاعد کرده است.

?تحلیل و ارزیابی:

1- بر کسی پوشیده نیست که اصلی‌ترین مصداق گروه تروریستی از دید دولت افغانستان، طالبان است و این دولت عمده‌ترین پناهگاه طالبان در خارج از مرزهای خود را خاک پاکستان می‌بیند.

2- طرح چنین مواضعی، در وهله‌ی اول جهت تحت‌فشار قرار دادن پاکستان در چارچوب راهبرد جدید آمریکا در قبال افغانستان و جنوب آسیاست، اما درصورتی‌که صحت داشته باشد، می‌تواند افزایش (نه‌چندان چشمگیر) حملات پهپادی آمریکا در پاکستان را به دنبال داشته باشد. (چنانکه پیش‌ازاین نیز انجام شده‌است.)

3- باید توجه داشت که حملات پهپادی آمریکا در پاکستان، تاکنون به‌صورت محدود و تنها علیه برخی اهداف خاص و مهم (ازجمله بن‌لادن و ملااختر‌منصور) انجام شده و انجام آن، مشابه و در مقیاس آنچه در افغانستان اتفاق می‌افتد،عملاً امکان‌پذیر نیست.

✳️ گرچه نمی‌توان این دسته از مواضع دولتمردان افغانستانی را چندان جدی تلقی کرد، اما حملات محدود آمریکا می‌تواند روابط دو کشور را بیش‌ازپیش دچار تنش کرده و بر پیچیدگی بحران در افغانستان بیفزاید.

#تحلیل_کوتاه
? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه