ترجمه اختصاصی

نگرانی رو به رشد رژیم صهیونیستی از دولت ترامپ

ایران، عربستان سعودی و روسیه، در غیاب آمریکا در حال پر کردن خلاء رهبری در خاورمیانه هستند.

اندیشکده راهبردی تبیین – فارن پالسی به قلم دو کارشناس (آقایان Yoram Schweitzer و Brian Katulis ) از مرکز پیشرفت آمریکا Center for American Progress یادداشتی انتقادی علیه سیاست منطقه ای ترامپ منتشر و تبعات انفعال منطقه ای رئیس جمهور آمریکا را خاطر نشان کرده است

فارن پالسی در یادداشت خود آورده است: واکنش مثبت اسرائیل به سخنان ماه قبل رئیس جمهور آمریکا، در اظهارات یک مقام ارشد سابق اسرائیل خلاصه شده است: «این به نظر بسیار خوب است و من آن را بسیار دوست دارم؛ اما بعد چه؟»

آنچه در اسرائیل طی یک ماه گذشته در مورد ایران شنیده ایم، کمتر بر سرنوشت برجام متمرکز بوده و بیشترین نگرانی ها، معطوف به شکاف های چشمگیر در راهبرد ایالات متحده برای جلوگیری از اقدامات بی ثبات کننده ایران و حمایت از گروه های تروریستی در خاورمیانه بوده است.

اینکه چگونه دولت ترامپ این شکاف ها را مدیریت می کند، تاثیراتی بر امنیت آمریکا و متحدانش در سال های پیش رو خواهد داشت و آنچه را که در اسرائیل احساس می شود، نگرانی رو به رشد ناشی از فقدان برنامه ای عملی از جانب ترامپ در خصوص ایران است.

 

 

از لحاظ تاریخی، ایران بنای سیاست خارجی خود را بر فرصت طلبی گذاشته است. در دهه های پس از انقلاب 1357، حکومت ایران برای ایجاد تغییرات سیاسی به نفع خویش، در کشورهای مهم منطقه تلاش کرده است و در 15 سال گذشته، به دنبال تغییرات منطقه ای، در پی هدایت این تغییرات در جهت منافع خویش است. جنگ افغانستان و عراق، دو مورد از بزرگترین دشمنان ایران یعنی رژیم طالبان و صدام حسین را از بین برد. با ایجاد احساس ناامنی از محاصره ی ایران توسط ارتش ایالات متحده پس از این دو جنگ، این کشور به سمت تغییر موازنه قدرت در منطقه حرکت و به سرعت خود را با این شرایط همراه کرد و ساخت شبکه های جدیدی از متحدان سیاسی را در دستور کار قرار داد.

در واقع، در دهه گذشته شاهد گسترش تاریخی نفوذ ایران در سراسر خاورمیانه بوده ایم. این امر باعث خشم کشورهایی مانند اسرائیل و عربستان سعودی در جریان این روند شده است. رویکرد منطقه ای ایران شبیه به ورزش جوجیتسو (هنری رزمی برای خنثی کردن دشمن با استفاده از انرژی و نیروی خود او) است. این استراتژی ایران را قادر ساخته است تا روابط سیاسی را در طول زمان تقویت کرده و خود را عمیقا در لبنان، عراق و سوریه وارد کند.

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr2', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr2", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

اما انجام مناسب مقابله با اقدامات ایران، مستلزم دیپلماسی ماهرانه، ایجاد اتحاد و سرمایه گذاری درازمدت در روابط است که به نظر می رسد فعلاً دور از دسترس دولت آمریکاست. ترامپ و سیاست خارجیِ نامنسجم او، با بغرنج تر ساختن شرایط، موجبات دوری شرکای آمریکا از این کشور را فراهم کرده و اعتبار ایالات متحده را به عنوان یک رهبر قابل اعتماد جهانی مخدوش ساخته است.

رویکرد نامشخص و غیرمنسجم دولت ترامپ در خاورمیانه، به سادگی، متحدان کلیدی آمریکا مانند اسرائیل را به خطر انداخته است و این رویکرد، سبب ایجاد یک گذرگاه آزاد برای ائتلافِ روسیه، ایران، سوریه و حزب الله شده است.

سخنان لاوروف، وزیر خارجه روسیه موجب وحشت بسیاری از اسرائیلی ها شده است. وی گفته است که حضور ایران در سوریه مشروعیت دارد و آنها نظامیان شیعه مورد حمایت ایران را مجبور به عقب نشینی از مرز سوریه با اسرائیل نخواهند کرد.

دیوید ایگناتوس از روزنامه ی واشنگتن پست گفت: سیاست منفعل و غیرمنسجم دولت ترامپ در مورد خاورمیانه، برخی از نزدیکترین شرکای منطقه ای آمریکا را دچار مخاطره کرده است؛ همانطور که در اقدامات اخیر عربستان سعودی در استفاده از تهدیدات و جنگ های روانی برای فشار بر حزب الله دیده می شود. این حرکات واکنش هایی را در لبنان برانگیخته که ممکن است عربستان سعودی را مجبور به ارزیابی در سیاست خود کند.

در غیاب رویکرد منسجم آمریکا، قدرت های کلیدی خاورمیانه به محک زدن قدرت خود ادامه خواهند داد. ائتلاف علیه قطر و رفراندوم کردستان دو نمونه اند. بنابراین صف بندی های جدید امکان ظهور دارند. مصاحبه ی بی سابقه ی رسانه سعودی با رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل «گادی آیزنكوت» آخرین نمونه از منافع مشترک اسرائیل و عربستان سعودی در مقابله با تهدیدات ایران است.

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr3', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr3", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

منفعل ماندن، یک اشتباه از جانب آمریکا خواهد بود و به شرکای این کشور اجازه خواهد داد دستور کار خود را دنبال کنند. واشنگتن باید نقش فعالتری بازی کرده و از اهرمهای قدرتمند خود برای شکل دهی به اقدامات شرکا و دشمنان ایالات متحده استفاده کند.

در چشم بسیاری از مردم اسرائیل، سوء مدیریت دولت آمریکا در رفراندوم کردستان، نمونه ای برجسته از اتلاف  فرصت های بالقوه و عدم مقاومت در برابر دشمنان است.

امروز نبرد سوریه یک محک فوری برای ایالات متحده است: تا به امروز دولت ترامپ، نسبت به دولت قبل رویکرد منفعلانه تری اتخاذ کرده است. گرچه ایالات متحده همچنان پشتیبان کردهای سوریه در مبارزه با داعش است، اما این تمرکزِ ضدتروریستی، به ایران و روسیه اجازه می دهد که شرایط صلح آینده در سوریه را از طریق ابتکاراتی مانند آتش بس های محلی تعیین کنند. متحدانی همچون اسرائیل و اردن از روند موجود در سوریه ناراضی هستند، اما به دلیل ترس از طرد شدن از انتقاد گسترده و عمومی به ترامپ خودداری می کنند.

در سال آینده، مسئله نهایی برای ایالات متحده و شرکای آن در خاورمیانه، نه برنامه هسته ای ایران بلکه استفاده از شتاب حرکتی این کشور بر ضد خودش است.

اغلب اقدامات بر ضد ایران، دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی خواهد بود. مانند اقدام اخیر تیلرسون، وزیر خارجه ی آمریکا، در تشویق بر ایجاد روابط نزدیک میان عراق و عربستان سعودی.

بعضی از تحرکات نظامی ممکن است لازم باشد. به طور مثال، اعلام تصمیم برای حمایت از شرکای آمریکا از طریق رزمایش نظامی با هدف اطمینان از آزادی دریانوردی در آبهای منطقه. دولت ترامپ این مسئولیت را دارد که یک استراتژی منطقه ای منسجم جهت متقاعد سازی متحدان این کشور، ایجاد کرده و نیز پیامی روشن از قدرت خود به دشمنانش ارسال کند.

بزرگترین چالش در 10 ماه ریاست جمهوری ترامپ، توجه نزدیک ترین دوستان این کشور به فاصله میان حرف تا عملِ دولت وی بوده است.

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr4', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr4", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

در حالیکه کنگره بر روی سرنوشت برجام تمرکز کرده است، منطقه نگران رویکرد کلی ترامپ در قبال خاورمیانه است. موضوع جاری در منطقه، بحث اقدامات ایران در چندین کشور منطقه است. برخی از نزدیک ترین دوستان آمریکا نگران این هستند که این کشور تا چه حد در سیاست هایش پایدار و استوار می ماند.

با این وجود اقدامات با صدای بلندتر از کلمات صحبت می کنند. یک ماه پس از سخنرانی ترامپ علیه ایران، همچنان بسیاری از مقامات ارشد امنیتی اسرائیل می پرسند: آیا ایالات متحده به منطقه توجه می کند و آیا برنامه ای دارد؟

 

***

 این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران ترجمه شده و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست

• مترجم: گروه رصد اندیشکده راهبردی تبیین
پیوند وبگاه اصلی:

 

http://foreignpolicy.com/2017/11/17/israel-is-growing-increasingly-worried-about-the-trump-administration/

ارسال دیدگاه