ترامپ، قدس و فرصت شش ماهه‌ی جهان اسلام

کنگره آمریکا در سال 1995 طرحی را مبنی بر به ‌رسمیت شناختن شهر قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا به این شهر تصویب کرد. این طرح پس از مدتی از تصویب، هر شش ماه یک‌بار از سوی روسای جمهور این سال‌های آمریکا یعنی بیل کلینتون، جورج بوش پسر و باراک اوباما، تعلیق شد.

?دونالد ترامپ اما روز گذشته بخشی از این مصوبه را پذیرفت. او گفت که از نظر واشنگتن، قدس پایتخت رژیم صهیونیستی است. ترامپ یک تصمیم مهم دیگر نیز گرفت. او «انتقال سفارت آمریکا به قدس» که بخشی از مصوبه‌ی سال 1995 کنگره است را برای شش ماه تعلیق کرد. ترامپ البته تاکید کرد که دستورات لازم را برای فراهم کردن مقدمات انتقال سفارت داده است. بر این اساس می‌توان گفت که انتقال سفارت، حداقل در شش ماه آینده عملیاتی نخواهد شد.

?به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، اگرچه ذاتا منفی است اما آن‌چه در بلندمدت به عادی‌شدن این امر کمک می‌کند، انتقال سفارت آمریکا به این شهر است که می‌تواند زمینه‌ساز انتقال سفارت دیگر کشورها به قدس شود.

? با توجه به این‌که مصوبه‌ی 1995، دستاویزهای مالی و اجرایی قابل تاملی در اختیار ترامپ قرار داده تا به تعلیق مکرر انتقال سفارت به قدس دست زند، می‌توان گفت هیچ قطعیتی برای انتقال سفارت وجود ندارد.

✔️جهان اسلام، فرصتی شش ماهه در اختیار دارد تا مخالفت خود با این تصمیم ترامپ را با اقدامات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و از همه مهم‌تر امنیتی اعلام کند تا آمریکا نتواند انتقال سفارتش به قدس را محقق سازد. جهان اسلام شش ماه فرصت دارد تا در مقابل ضرر بزرگ‌تر بایستد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه