معادلات جدید یمن(2)

بحران یمن به مرحله بی بازگشت خود رسید و ائتلاف بعد از ذوق‌زدگی زودهنگام از فتنه صنعا ، شاهد شکست فتنه و از دست دادن فردی تأثیرگذار مانند علی صالح بودند. این فتنه که توسط رسانه‌های عربستان گسترش و با هزینه امارات به مرحله اجرا رسیده‌بود بعد از کشته شدن علی عبدالله صالح باعث همگرایی برخی از رهبران حزب مؤتمر با انصارالله و مردم یمن شد و حمله موشکی به ابوظبی نیز قدرت پاسخ دهی انصارالله را نشان داد.

 

?بحران یمن به مرحله بی بازگشت خود رسید و ائتلاف بعد از ذوق‌زدگی زودهنگام از فتنه صنعا ، شاهد شکست فتنه و از دست دادن فردی تأثیرگذار مانند علی صالح بودند. این فتنه که توسط رسانه‌های عربستان گسترش و با هزینه امارات به مرحله اجرا رسیده‌بود بعد از کشته شدن علی عبدالله صالح باعث همگرایی برخی از رهبران حزب مؤتمر با انصارالله و مردم یمن شد و حمله موشکی به ابوظبی نیز قدرت پاسخ دهی انصارالله را نشان داد.

?حال با توجه به شرایط جدید، گزینه های پیش روی عربستان چیست؟

1- عربستان با کشته شدن علی عبدالله صالح در برابر خود تنها انصارالله را می بیند و می تواند با به رسمیت شناختن آنها برای پایان بحران یمن مذاکرات را آغاز کند.

2- از سوی دیگر می تواند با گسترش حملات هوایی خود فشار را بر انصارالله افزایش دهد و با اجبار آنها را پای میز مذاکره بکشاند که با توجه به تجربیات گذشته احتمال مذاکره انصارالله در این شرایط بسیار کم است.

3- از طرفی دیگر با توجه به فشارهای بین المللی برای پایان محاصره یمن، افزایش حملات عربستان با مشکل عدم مشروعیت بین المللی مواجه خواهد شد.

4- در نگاهی دیگر شلیک موشک انصارالله به ابوظبی، امکان خروج امارات از ائتلاف را افزایش می دهد که در این صورت بن سلمان باید همه هزینه‌های بحران را خود بر دوش بکشد.

5-اما آنچه در این میان محتمل تر به نظر میرسد، این است که عربستان علاوه بر افزایش فشارها به انصارالله برای نشستن بر میز مذاکره، به دنبال رهبری فرزند علی صالح و ارتباط گیری با قبیله حاشد در راستای ایجاد فتنه ای تازه در صنعا باشد.

✍️ اما آنچه مسجل شده این است که انصارالله با رفع فتنه صنعا و تلاش برای تشکیل جبهه واحد علیه تجاوز که بعد از کشته شدن علی عبدالله صالح شدت گرفته است، احتمالا می تواند در آینده نزدیک اراده خود را به طرف‌های درگیر نشان دهد.

بخش اول تحلیل:

https://t.me/Tabyincenter/12960

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه