آمریکا و خروج از تعهدات موشکی محدودیت زا

به دنبال اتهام زنی متقابل روسیه و آمریکا به یکدیگر در مورد نقض پیمان نابودسازی موشک‌های دارای بردکوتاه و متوسط، از چند ماه پیش محافل رسمی و غیررسمی آمریکایی ازجمله رئیس‌جمهور این کشور بحث خروج آمریکا از این پیمان دوجانبه را مطرح کرده‌اند.

تحلیل و ارزیابی

1- پیمان نابودسازی موشک‌های بردکوتاه و متوسط در سال 1987 بین اتحاد جماهیر شوروی سابق و آمریکا ایجاد و طبق آن مقرر شد دو طرف ضمن نابودی این نوع از موشک‌های خود، به تولید و انباشت آن‌ها نیز اقدام نکنند.

2- با شدت یافتن اختلاف نظرات روسیه و آمریکا در مورد سیاست‌های موشکی یکدیگر، مخصوصاً استقرار سامانه‌های موشکی آمریکا در اروپای شرقی و نزدیکی مرزهای روسیه، محافل آمریکایی ازجمله کنگره و دولت این کشور بحث خروج از پیمان موشکی را مطرح کرده‌اند.

3- دلیل واضح آمریکا برای خروج از این پیمان، برداشتن محدودیت‌های موجود برای تولید موشک‌های برد کوتاه و متوسط است. درحالی‌که این کشور تلاش می‌کند تا از طریق فشار بر ایران، محدودیت‌هایی را بر توانمندی دفاعی موشکی ایران تحمیل کند.

↙️ تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان محدودیت موشکی، در کنار تلاش برای اعمال محدودیت بر توانمندی دفاعی موشکی ایران، نشان‌دهنده برنامه ریزی این کشور برای کسب و حفظ جایگاه برتر و استکباری برای خود از طریق تضعیف دیگر کشورها است.

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

#تحلیل_مرتبط

♦️برجام موشکی؛ تلاش آرام مثلث آمریکا، اروپا و غرب‌گرایان داخلی

? https://t.me/Tabyincenter/12669

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه