چرایی عدم همراهی اروپا با ایالات‌متحده در اعلام قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی

بعد از بیانیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و به رسمیت شناختن قدس اشغالی به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، مقامات کشورها و اتحادیه اروپا مواضع غیرهمسویی با تصمیم آمریکایی‌ها اتخاذ کردند. فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا صراحتاً با این تصمیم دولت آمریکا مخالفت کرد.

تحلیل و ارزیابی

↙️ دلایل متعددی مانند بحث افکار عمومی، می‌تواند برای عدم همراهی اروپا با آمریکا در اعلام قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی وجود داشته باشد اما مهم‌ترین و عمده‌ترین این دلایل عبارت‌اند از:

1- نگرانی از واکنش جهان اسلام به این تصمیم؛ تقریباً در غالب نظرات اروپایی مطرح‌شده پیرامون این مسئله به تبعات انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس اشاره‌شده است، ازاین‌رو می‌توان یکی از دلایل عمده عدم همراهی، نگرانی از واکنش‌های آتی جهان اسلام باشد.

2- اصرار بر پیگیری روند سازش و راه‌حل دو دولت؛ عدم همراهی اروپایی‌ها با آمریکا به معنی حمایت آن‌ها از حقوق مردم مسلمان فلسطین نیست، بلکه اروپا راه‌حل مسئله فلسطین را #سازش و پذیرش یک دولت نامشروع صهیونیستی می‌داند.

3- باز نگه‌داشتن باب مذاکره؛ درحالی‌که آمریکایی‌ها با تصمیم خود، به‌صورت کامل طرف رژیم صهیونیستی را گرفته‌اند، محاسبات اروپایی‌ها می‌تواند بر این مبنا قرار داشته باشد که با ایفای نقشی میانه، اولاً باب مذاکره با طرف های فلسطین، مخصوصاً جنبش مقاومت را باز نگه‌داشته و ثانیاً نقش برجسته خود را در این مذاکرات تضمین کنند.

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه