روزهای سخت حشد الشعبی

دو روز پس از اعلام رسمی پیروزی بر داعش از سوی حیدر العبادی نخست وزیر عراق، مقتدی صدر از تحویل سلاح‌های سرایا السلام، شاخه نظامی جریان صدر به دولت خبر داد.

دو روز پس از اعلام رسمی پیروزی بر داعش از سوی حیدر العبادی نخست وزیر عراق، مقتدی صدر از تحویل سلاح‌های سرایا السلام، شاخه نظامی جریان صدر به دولت خبر داد. اوس الخفاجی دبیرکل نیروهای ابوالفضل العباس(ع) هم این گروه را منحل کرده است. گردان‌های ابوالفضل العباس(ع) اولین گروه عراقی عازم به سوریه برای مشخصا دفاع از حرم حضرت زینب(س) بود که بعدها با تغییراتی، به جبهه‌های دیگر در سوریه نیز ورود کرد. احتمالا برخی گروه‌های دیگر نیز اقدام به انحلال کنند.

?مقتدی صدر در سخنرانی روز دوشنبه خود، با صراحت به حشد الشعبی اشاره کرده و از دولت خواست تا مانع به‌کارگیری نام حشد در انتخابات شده و از حضور رهبران آن در انتخابات با عناوین حشد نیز جلوگیری کند. صدر در پایان سخنرانی خود از سایر گروه‌هایی که ذیل عنوان حشد الشعبی فعال بودند نیز خواست تا سلاح‌های خود را به دولت تحویل دهند.

?حشد الشعبی روزهای سختی در پیش دارد. جریان‌های سنی عراق، کردها و برخی شیعیان از جمله جریان صدر و به بیان دیگر، عمده گروه‌هایی که حشد را به غلط یا درست در زمین نوری المالکی و یا ایران می‌بینند، راضی به ادامه حیات آن به‌عنوان یک شاخه نظامی مستقل از ارتش و نیروهای امنیتی نیستند. آینده امنیتی و نظامی حشد اکنون بیشتر از هر زمانی به عرصه سیاست گروه خورده و این امر، سیاست‌ورزی هوشمندانه‌ای را طلب می‌کند.

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه