نهمین دور تحریم‌های شورای امنیت علیه برنامه موشکی کره شمالی

شورای امنیت در حالی نهمین دور تحریم‌های بین‌المللی با تمرکز بر ممنوعیت خرید نفت را علیه کره شمالی تصویب کرد که این کشور در آخرین آزمایش موشکی خود، موشک‌های از نوع «هواسانگ-15» را با 4500 کیلومتر برد، به نمایش گذاشت.

تحلیل و ارزیابی

1- اولین تحریم موشکی کره شمالی مربوط به سال 2006 می‌شود. این کشور به‌موازات افزایش تحریم‌ها، نه‌تنها برنامه موشکی خود را کنار نگذاشت بلکه با جدیت تمام، ارتقای آن را در دستور کار خود قرارداد.

2- عمده‌ترین دلیلی که دولت کره شمالی برای پیگیری برنامه موشکی خود ارائه می‌دهد، حضور گسترده نظامی و تهدیدزای آمریکا در شبه‌جزیره کره است. آمریکا به‌تازگی سامانه موشکی تاد را در کره جنوبی مستقر کرده و ماه گذشته مانور نظامی مشترکی را با کره جنوبی و ژاپن انجام داده است.

3- دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، کره جنوبی را به نابودی کامل تهدید کرد که تأثیر سوء و بی‌سابقه‌ای در متشنج شدن اوضاع شبه‌جزیره گذاشت.

4- معادله «افزایش تحریم-افزایش برد موشک»، تا به امروز از سوی کره شمالی پیگیری شده است. دلیل اصلی آن‌هم احساس عدم امنیت ناشی از تهدیداتی است که عمدتاً از سوی آمریکایی‌ها انجام‌شده و موجودیت کره شمالی را نشانه می‌گیرند.

↙️ راه‌حل بحران شبه‌جزیره کره، نه #تهدید است و نه #تحریم. بلکه کافی است تا آمریکا به حضور نظامی تنش‌زای خود در شبه‌جزیره کره پایان داده و دست از تهدید کره شمالی بردارد.

#تحلیل_مرتبط

?بررسی امکان درگیری نظامی بین آمریکا-کره شمالی و سناریوهای جدید/خروجی جلسه #گروه_متمرکز با حضور کارشناسان حوزه های مرتبط اندیشکده راهبردی تبیین

?https://t.me/Tabyincenter/11886

? ادامه مشی آمریکا برای تشدید بحران در شبه‌جزیره کره

?https://t.me/Tabyincenter/12465

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه