سفر اعضای شورای امنیت به افغانستان و تلاش آمریکا جهت فشار به طالبان

نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت، روز گذشته با هدف کسب اطلاع از آخرین اوضاع سیاسی افغانستان، به این کشور سفر کردند. چند روز پیش‌از‌آن، «غیرت عمروف»، نماینده‌ی قزاقستان در سازمان‌ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت، از سفر اعضای این شورا به افغانستان خبر داده بود.اعضای شورای امنیت، پیش‌ازاین نیز در سال‌های 2003 و 2010 به افغانستان سفر کرده بودند.

 

#تحلیل_کوتاه
? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

?تحلیل و ارزیابی:

1- نقش سازمان ملل در افغانستان، بیش از آنکه تأثیری بر تحولات و واقعیات میدانی داشته باشد، بیشتر بر حوزه‌های سیاسی، بازسازی و کمک‌های بشردوستانه تمرکز دارد. لذا می‌توان سفر نمایندگان شورای امنیت را دارای ماهیتی سیاسی با هدف تسریع روند صلح داخلی دانست.

2- سفر نمایندگان مذکور را می‌توان بخشی از راهبرد ایالات‌متحده در قبال افغانستان ارزیابی کرد. چند روز پیش‌ازاین، مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا، در رابطه با موضوع افغانستان با این نمایندگان دیدار کرد. همچنین قرار است افغانستان یکی از مهم‌ترین موضوعات موردبحث در سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور قزاقستان (رئیس کنونی شورای امنیت) به آمریکا باشد.

3- با توجه به فرارسیدن فصول سرد و کاهش درگیری‌های میدانی، به نظر می‌رسد هدف اصلی این فعالیت‌های سیاسی، کشاندن طالبان پای میز مذاکره است.

4- بااین‌وجود، افزایش روزافزون تعداد نظامیان خارجی، افزایش فعالیت‌های داعش، تفرقه در دولت مرکزی، رویه‌ی نسبتاً انحصارگرایانه‌ی اشرف‌غنی در حکومت‌داری و تنش‌آفرینی‌های حکمتیار، بخشی از مهمترین چالش‌های پیش‌روی روند صلح داخلی هستند.

#تحلیل_کوتاه
? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه