احتمالات رفتار اروپا در قبال اولتیماتوم 120 روزه آمریکا

رئیس‌جمهور آمریکا برای دومین بار ضمن عدم تائید پابندی ایران به برجام، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را تمدید کرد. همچنین طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این آخرین باری است که تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، تعلیق می‌شوند.

رئیس‌جمهور آمریکا برای دومین بار ضمن عدم تائید پابندی ایران به برجام، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را تمدید کرد. همچنین طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این آخرین باری است که تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، تعلیق می‌شوند. در این راستا او در بیانیه خود از همکاری با دولت‌های کلیدی اروپایی برای تغییر برجام خبر داد که باید تا 120 روز آینده (موعد تصمیم رئیس‌جمهور در مورد تمدید تعلیق تحریم‌ها) به نتیجه برسد.

?تحلیل و ارزیابی

1- منظور رئیس‌جمهور آمریکا از تغییر در برجام، تغییر در مفاد این توافق با تمرکز بر حذف زمان معین‌شده بر محدودیت‌های فعالیت هسته‌ای ایران است. درحالی‌که طبق برجام، تعهد ایران به اجرای پروتکل الحاقی دائمی است. این پروتکل منظم به ان. پی. تی، نظارت‌هایی فوق‌العاده بر مراکز هسته‌ای و تحقیقاتی در نظر گرفته است.⭐️

2- تاکنون موضع رسمی دولت‌های کلیدی اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلستان) تأکید بر تغییرناپذیری برجام بوده است. تنها امانوئل ماکرون در سفر دو ماه پیش (نوامبر2017) خود به امارات متحده عربی از لزوم اضافه نمودن دو پایه دیگر به برجام در مورد توان دفاعی موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران، سخن گفته است.

3- با توجه به تعهد ایران برای اجرای دائمی پروتکل الحاقی در برجام و موضع کشورهای کلیدی اروپایی، به نظر می‌رسد در 120 روز آینده تمرکز اروپایی‌ها بیشتر بر اضافه نمودن پیوست‌های دفاعی و منطقه‌ای به برجام باشد. احتمالاً این تمرکز با تلاش برای مجاب کردن ترامپ برای همراهی با اروپا همراه خواهد بود.

⭐️جهت مطالعه بیشتر در این مورد رجوع کنید به:

↙️ مبانی و مؤلفه‌های نظارت بین‌المللی برفعالیت‌های هسته‌ای ایران

?Http://Tabyincenter.ir/22742

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه