واکنش ایران در قبال التیماتوم120 روزه رئیس‌جمهور آمریکا چه باید باشد؟

 

? رئیس‌جمهور آمریکا برای دومین بار ضمن عدم تائید پابندی ایران به برجام، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را تمدید کرد. همچنین طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این آخرین باری است که تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، تعلیق می‌شوند. در این راستا او در بیانیه خود از همکاری با دولت‌های کلیدی اروپایی برای تغییر برجام خبر داد که باید تا 120 روز آینده (موعد تصمیم رئیس‌جمهور در مورد تمدید تعلیق تحریم‌ها) به نتیجه برسد.

?تحلیل و ارزیابی

1- موضع اصولی و اساسی جمهوری اسلامی ایران در قبال برجام، تأکید بر «تغییرناپذیری» این توافق بین‌المللی است که بیش از دو سال برای انعقاد و اجرایی شدن آن زمان صرف شده است. اما تأکید صرف بر این موضع اصولی در مقابل حملات و طراحی‌های داخلی و خارجی برای اجبار ایران جهت پذیرفتن محدودیت‌های بیشتر یا توافقات جدیدتر کافی نیست.

2- دولت ایالات‌متحده آمریکا، بعد از تمدید مشروط تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران، درواقع توپ را در زمین شرکای اروپایی خود انداخته و در حقیقت از آن‌ها خواسته است که یا سمت توافق مشترک با تهران باشند و یا طرف روابط راهبردی با آمریکا را بگیرند. بدترین حالت که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد، همنوایی اروپایی‌ها با آمریکا برای تغییر برجام است.

3- جمهوری اسلامی ایران باید در مقابل تهدید آمریکا به خروج از برجام، تهدید متقابل با سطحی بالاتر را صورت داده و به آن اعتبار بدهد. این اقدام می‌تواند طرفداران دشمنی مستقیم و عریان علیه ایران در آمریکا را منزوی و اروپایی‌ها را در موضعشان مبنی بر تغییرناپذیری برجام، مصمم‌تر کند.

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه