ایالات‌متحده و چرخش اساسی در اولویت‌های راهبرد دفاع ملی

وزارت دفاع ایالات‌متحده آمریکا، یک سند 14صفحه‌ای، تحت عنوان «خلاصه سند استراتژی دفاع ملی ایالات‌متحده آمریکا» را بر روی وب‌سایت خود منتشر کرده است که مفاد آن، نشان‌دهنده ایجاد تغییرات اساسی در راهبرد دفاع ملی این کشور است.

 

? وزارت دفاع ایالات‌متحده آمریکا، یک سند 14صفحه‌ای، تحت عنوان «خلاصه سند استراتژی دفاع ملی ایالات‌متحده آمریکا» را بر روی وب‌سایت خود منتشر کرده است که مفاد آن، نشان‌دهنده ایجاد تغییرات اساسی در راهبرد دفاع ملی این کشور است.

?تحلیل و ارزیابی

1- در روزهای پایانی سال2017میلادی، دونالد ترامپ از سند استراتژی امنیت ملی آمریکا رونمایی کرد که در آن روسیه، چین، کره شمالی و ایران به‌عنوان رقبا و دشمنان اصلی ایالات‌متحده عنوان شده‌اند. سند استراتژی دفاع ملی نیز که دو روز پیش منتشر شد، در راستای همین خط، تمرکز خود را بر روی چهار کشور پیش‌گفته، به‌عنوان کشورهایی که موقعیت برتری جویانه آمریکا را به چالش می‌کشند، قرار داده است.

2- نتیجه اصلی تمرکز دفاعی بر چهار کشور چالشگر قدرت آمریکا، اولویت یابی بحث رقابت با قدرت‌های بزرگ در مقابل مبارزه با تروریسم است. این موضوع در کنار سند «بازبینی وضعیت هسته‌ای» آمریکا که توسعه و ارتقاء سلاح‌های هسته‌ای این کشور را پیش‌بینی کرده است، احتمالاً منجر به احیای رقابت‌هایی از جنس دوران جنگ سرد خواهد شد.

3- با توجه به آنچه از سه سند «استراتژی امنیت ملی»، «استراتژی دفاع ملی» و «بازبینی وضعیت هسته‌ای» برمی‌آید، آمریکا در آینده، توان خود را صرف مقابله با چهار کشور چالشگر قدرت این کشور خواهد کرد. در این راستا انتظار می‌رود، اقدامات و تحرکات آمریکایی پیرامون موضوعاتی مانند هسته‌ای، توان دفاعی موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران شدت یابد.

?پیوند بازیابی خلاصه سند استراتژی دفاع ملی ایالات متحده آمریکا:

?https://goo.gl/3vUp28

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه