آمریکا؛ همچنان اصلی‌ترین مانع اجرای برجام در گزارش‌های وزارت امور خارجه

وزارت امور خارجه، هفته‌ی گذشته هشتمین گزارش سه‌ماهه‌ی خود را به مجلس شورای اسلامی راجع‌به اجرای برجام، منتشر نمود. در این گزارش، ایالات‌متحده همچنان اصلی‌ترین مانع اجرای برجام شمرده‌شده‌است.

وزارت امور خارجه، هفته‌ی گذشته هشتمین گزارش سه‌ماهه‌ی خود را به مجلس شورای اسلامی راجع‌به اجرای برجام، منتشر نمود.

در این گزارش، ایالات‌متحده همچنان اصلی‌ترین مانع اجرای برجام شمرده‌شده‌است.

?تحلیل و ارزیابی:

? به‌صورت کلی، می‌توان سه دسته مانع را در مسیر اجرای برجام در گزارش‌های هشت‌گانه‌ی وزارت امور خارجه احصاء نمود:

?بدعهدی‌های آمریکا
?موانع بین‌المللی
?سایر موانع داخلی و خارجی

1- این اولین باری نیست که وزارت‌امورخارجه، بدعهدی‌های آمریکا را اصلی‌ترین مانع اجرای برجام معرفی می‌کند. این موضوع قبلاً نیز در هفت گزارش پیشین وزارت‌امورخارجه مورد تأکید قرار‌گرفته‌است.(1)

2- در بخش پیگیری مطالبات جمهوری‌اسلامی، به مواضع ایران در کمیسیون مشترک برجام و همراهی مواضع اعضای این کمیسیون اشاره‌شده‌است که مشاهدات نشان‌دهنده‌ی آن است که این پیگیری‌ها عملاً نتیجه‌ی مؤثری در بدعهدی‌های آمریکا نداشته‌اند.

3-در بخش همکاری‌های بین‌المللی در حوزه‌ی هسته‌ای، گزارش مزبور تنها از برگزاری چند نشست و سمینار اطلاع داده‌است. یکی از دستاوردهایی که قرار بود برجام برای صنعت هسته‌ای به‌دنبال ‌داشته‌باشد، افزایش همکاری بین‌المللی در این حوزه بود که تا امروز، آورده‌ای عملی برای این صنعت به‌همراه نداشته‌است.

✳️ نتیجه‌گیری:
همانگونه که بدعهدی‌های آمریکا پیش از برجام نیز مورد تذکر جدی مقام معظم رهبری و جریان انقلابی کشور بود، تداوم این رفتار نیز از سوی ایالات متحده قابل‌پیش‌بینی بود و اکنون پس از گذشت دوسال از اجرایی‌شدن برجام، گزارش‌های وزارت امور خارجه، سند و گواه دیگری بر این موضوع است.

(1)http://tabyincenter.ir/22421

#تحلیل_کوتاه
? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه