موج جدید افزایش نیروهای خارجی در افغانستان؛مؤثر اما غیرتعیین‌کننده

طی هفته‌های ابتدایی سال جدید میلادی، چندین کشور ازجمله آلمان، گرجستان و آذربایجان، اعلام‌کرده‌اند نیروهای خود را در افغانستان افزایش خواهند داد.

طی هفته‌های ابتدایی سال جدید میلادی، چندین کشور ازجمله آلمان، گرجستان و آذربایجان، اعلام‌کرده‌اند نیروهای خود را در افغانستان افزایش خواهند داد.

همچنین ایالات‌متحده اعلام‌کرده علاوه بر افزایش نیرو در بهار آتی، احتمالاً برخی نیروهای خود را که در قالب آموزشی و غیررزمی فعالیت می‌کرده‌اند، به عملیات رزمی وارد خواهدکرد.

 

?تحلیل و ارزیابی:

1- همان‌گونه که پیش‌ازاین نیز گفته‌شده (1) افزایش نیروها در قالب مأموریت حمایت قاطع ناتو در حال انجام است؛ بااین‌حال هرکدام از کشورها، انگیزه‌ها و ملاحظات متفاوتی در این راستا دارند. به‌عنوان‌مثال، می‌توان به عدم‌تمایل درگیری دولت آلمان جهت درگیری با داعش از ترس تلافی‌جویی این گروه در آلمان اشاره کرد.

2- هدف اصلی ایالات‌متحده و ناتو را از افزایش نیرو، باید تلاش برای فشار بر طالبان جهت ورود به فرآیند مذاکره با دولت مرکزی و اهداف کشورهایی مانند آذربایجان و گرجستان را باید تلاش جهت ارتقای نقش خویش در ناتو ارزیابی کرد.

3- بااین‌وجود، باید توجه داشت که با توجه به برودت هوا و کاهش عملیات میدانی، افزایش نیروی‌زمینی حداقل در چند ماه آینده تأثیر چندانی بر معادلات میدانی نخواهدداشت. لذا، افزایش نیرو در مقطع کنونی بیش از آنکه نتیجه‌ای عملیاتی داشته باشد، فاکتوری روانی محسوب می‌شود.

4- بدین‌جهت، ناتو احتمالاً تمرکز خود را بر افزایش عملیات‌هوایی علیه مواضع طالبان قرار خواهد داد و این دسته از عملیات (در قالب جنگنده و یا هواپیماهای بدون سرنشین) تشدید خواهد شد.

(1)https://t.me/Tabyincenter/13171

#تحلیل_کوتاه
? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه