نشست «بخشندگان» راهی برای موازنه در عراق

دولت کویت اعلام کرد میزبانی نشست «بخشندگان» برای بازسازی عراق را بر عهده گرفته‌است. مشارکت دولت‌ها در بازسازی عراق محور نشست «بخشندگان» است. این نشست از چند جهت برای کشورمان حائز اهمیت است:

✅ دولت کویت اعلام کرد میزبانی نشست «بخشندگان» برای بازسازی عراق را بر عهده گرفته‌است. مشارکت دولت‌ها در بازسازی عراق محور نشست «بخشندگان» است. این نشست از چند جهت برای کشورمان حائز اهمیت است:

1- برخی دولت‌های عربی عنوان کرده‌اند که یکی از بندهای بیانیه‌ی این نشست باید بازگشت عراق به آغوش کشورهای عربی باشد، لذا این دولت‌ها قصد دارند از بازسازی، پلی برای افزایش نقش خود در کشور ثروتمند عراق و کاهش قدرت ایران در این کشور بسازند.

2- با توجه به اینکه استان‌های آسیب‌دیده‌ی عراق بیشتر از اقشار سنی‌مذهب هستند، توان عربستان و هم‌پیمانانش برای بازسازی بیشتر خواهد شد. این موضوع به اضافه‌ی اینکه حیدرالعبادی فرصت کمی برای اثبات توانایی خود برای بازسازی تا انتخابات آتی عراق دارد، خواهد توانست روند نفوذ عربستان در این کشور را افزایش دهد مضافا اینکه عربستان کمک خود را مشروط به نظارت بر نحوه‌ی هزینه‌کرد آن کرده‌است.

3- مهم‌ترین کشوری که در رهایی عراق از داعش اقدام کرد، ایران است. حال مسئولین کشورمان باید توجه کنند که نقش‌آفرینی صحیح در عرصه‌ی بازسازی هم نفوذ مثبت ایران در عراق را حفظ خواهد کرد و هم دست برهم‌زنندگان امنیت منطقه را از عراق کوتاه خواهد کرد و نیز منافع اقتصادی زیادی برای ایران در پی خواهد داشت.

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه