در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی

بررسی مقایسه‌ای انقلاب اسلامی ایران با دو انقلاب فرانسه و آمریکا

در این نوشتار، سه انقلاب اسلامی ایران،فرانسه و آمریکا در سه حوزه اهداف و شعارها، موانع و چالش‌ها و میزان تحقق شعارها مورد ارزیابی قرار گرفته است.

اندیشکده راهبردی تبیین  رهبر معظم انقلاب اسلامی در طی سخنرانی‌های گذشته و اخیر خود بارها تأکید کرده‌اند که جوانان سرنوشت انقلاب‌های مهم تاریخ را مطالعه نمایند. به عقیده ایشان مطالعه این بخش از تاریخ و مقایسه آن با انقلاب اسلامی بسیار آموزنده است. معظم له در تاریخ بیست‌وهشت بهمن سال هزار و سیصد و هشتاد و شش در دیدار با مردم تبریز می‌فرمایند: «انقلاب کبیر فرانسه، علیه حکومت سلطنتی فرانسه به وقوع پیوست… انقلاب، یک انقلاب مردمی به‌تمام‌معنا بود؛ یعنی واقعاً مردم حضور داشتند – مثل انقلاب خود ما – رهبران هم رهبران صد درصد مردمی و دارای افکار نو و به دنبال ایجاد یک جامعه مردمی. البته آنچه موردنظرشان بود، ایدئولوژیک نبود، اعتقادی نبود؛ اما می‌خواستند یک حکومت مردمی داشته باشند، می‌خواستند یک حکومت مردم‌سالار داشته باشند… عین همین قضیه در آمریکا اتفاق افتاده… انقلاب‌ها نمی‌مانند؛ نیمه‌کاره رها می‌شوند؛ چون ایمان نیست؛ چون آن عروه وثقی نیست. این انقلاب در بین مردم ما ماند و روزبه‌روز شاداب‌تر شد و کارایی خودش را روزبه‌روز بیشتر نشان داد.» 

با توجه به این مقدمه، در این نوشتار تلاش شده است تا انقلاب اسلامی ایران به همراه انقلاب فرانسه و آمریکا در سه حوزه: ۱- اهداف و شعارها ۲- موانع و چالش‌ها ۳- میزان تحقق شعارها و دستیابی به وعده‌ها و درنهایت آسیب‌پذیری هر سه انقلاب از حین وقوع تا چهل سال بعد از هرکدام مورد ارزیابی قرار گیرد.

لازم به ذکر است متن کامل این مقاله،  از بالای همین صفحه قابل دریافت است.

ارسال دیدگاه