بازی خطرناک اردوغان در سوریه

خبر کمک‌کردن گروه‌هایی از جبهةالنصرة به نظامیان ترکیه در حمله به عفرین نشان از هماهنگی بین سران جبهة‌النصره و ترکیه دارد. این موضوع باعث شد که مقامات رسمی وزارت خارجه ایران موضع شدیدتری نسبت به عملیات «شاخه‌ی زیتون» اتخاذ کنند و ترکیه را از استمرار حملات برحذر بدارند.

◀ خبر کمک‌کردن گروه‌هایی از جبهةالنصرة به نظامیان ترکیه در حمله به عفرین نشان از هماهنگی بین سران جبهة‌النصره و ترکیه دارد. این موضوع باعث شد که مقامات رسمی وزارت خارجه ایران موضع شدیدتری نسبت به عملیات «شاخه‌ی زیتون» اتخاذ کنند و ترکیه را از استمرار حملات برحذر بدارند.

◀ این جاه‌طلبی آنکارا در شمال سوریه برای او خطرات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت زیرا؛ اولا ایران و روسیه با گروه‌های تروریستی در شمال سوریه در حال مبارزه هستند و در صورت ادامه حمایت ترکیه از این گروه‌ها، امکان درگیری بین متحدین و ترکیه افزایش خواهد یافت. همچنین در روند مذاکرات آستانه با کارشکنی‌های ترکیه خلل وارد خواهد شد.

◀ از طرفی هم اردوغان اعلام کرده که آمریکا باید شهر منبج را ترک کند چرا که ترکیه می‌خواهد آنجا را به صاحبان اصلی‌اش بازگرداند. این مسئله باعث بالا رفتن سطح تنش بین ترکیه و آمریکا شده‌است. اگر اردوغان در این زمینه نیز بی‌مهابا حرکت کند، باید هزینه‌ی سنگینی را در عرصه‌ی بین‌الملل برای درگیری با نیروهای آمریکایی و نیز نیروهای تحت حمایت آن پرداخت کند.

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه