عربستان و اتحادیه جدید نفتی

پس از آرامش نسبی بازار نفت و روند افزایشی قیمت نفت، عربستان سعودی در آخرین جلسه کمیته مشترک وزرای عضو اوپک پیشنهاد تاسیس یک ائتلاف جدید نفتی به کشورهای تولید کننده را اعلام کرده است تا این ائتلاف بتواند سازوکار جدیدی را برای تولید نفت و ایجاد عرضه و تقاضا در بازار ایجاد کند. مساله اما اینجا است که این ائتلاف با واکنش سرد اغلب کشورهای عضو و غیر عضو اوپک روبرو شده است.

 

✍️ ?پس از آرامش نسبی بازار نفت و روند افزایشی قیمت نفت، عربستان سعودی در آخرین جلسه کمیته مشترک وزرای عضو اوپک پیشنهاد تاسیس یک ائتلاف جدید نفتی به کشورهای تولید کننده را اعلام کرده است تا این ائتلاف بتواند سازوکار جدیدی را برای تولید نفت و ایجاد عرضه و تقاضا در بازار ایجاد کند. مساله اما اینجا است که این ائتلاف با واکنش سرد اغلب کشورهای عضو و غیر عضو اوپک روبرو شده است.

?حال سؤال اینجاست که مهمترین دلایل عربستان برای پافشاری بر این موضوع چیست؟

1-تغییر بازار عرضه و تقاضای نفت: سیستم گذشته از دیدگاه عربستان نمی‌تواند بازار عرضه و تقاضای نفت را در حالت تعادل نگه دارد. لذا سیاست‌های نفتی کشورهای اوپک بعد از طرح فریز نفتی و پیوستن روسیه و عمان به این طرح، نتوانست در بازار نفت تأثیرگذار باشد.

2-تضعیف نقش ایران و قطر در اوپک: عربستان با این طرح عملا سعی دارد تا مواضع ایران و قطر را تضعیف کند و خود را به عنوان محور اصلی تجارت نفت نشان دهد.

3-استفاده بیشتر از ابزار نفت برای اهداف سیاسی: عربستان در تلاش است تا با ایجاد محوریت برای خود در این ائتلاف بتواند اهداف سیاسی خود را با استفاده ابزاری از نفت به پیش ببرد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه