آمریکا و جنگ تجاری با جهان

رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در کنفرانس داووس اعلام کرد آمریکا بیش از این، از اقدامات اقتصادی ناعادلانه‌ی دیگر کشورها چشم‌پوشی نخواهد کرد.

? رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در کنفرانس داووس اعلام کرد آمریکا بیش از این، از اقدامات اقتصادی ناعادلانه‌ی دیگر کشورها چشم‌پوشی نخواهد کرد.

?تصمیم این کشور جهت افزایش تعرفه‌های وارداتی برخی کالاها از چین، اروپا، کره‌ی جنوبی، مکزیک و دیگر کشورها، باعث شده برخی تحلیلگران اقدامات و سیاست‌های ترامپ را سرآغاز جنگی جهانی در حوزه‌ی تجارت بین‌الملل تلقی کنند.

#تحلیل_کوتاه
? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

?تحلیل و ارزیابی:

1- مواضع ترامپ را می‌توان نوعی تغییر رویکرد ایالات‌متحده از تجارت آزاد به حمایت‌گرایی تفسیر کرد که در حوزه‌های بسیاری، مغایر با قوانین سازمان تجارت جهانی (بندهای 1، 2، 10، 11،13 و 19 توافقنامه‌ی عمومی تعرفه و تجارت) است.

2- اقدامات ایالات‌متحده در افزایش تعرفه بر برخی کالاهای چینی و اعلام‌تصمیم مبنی بر اعمال تعرفه‌ی بیشتر بر برخی کالاهای وارداتی از اروپا، واکنش‌های مقامات آن کشور و این اتحادیه را در پی داشته است. (باید در نظر داشت که اتحادیه‌ی اروپا، در حوزه‌های تجاری و اقتصادی، همگرایی مشابه حوزه‌های امنیتی و نظامی را با ایالات متحده ندارد.)

3- در صورت واکنش کشورهایی نظیر چین و همچنین اتحادیه‌ی اروپا و عدم کنترل این واکنش‌های زنجیره‌ای، ممکن است بحران‌هایی جدی در سازمان تجارت جهانی و تجارت آزاد بین‌المللی شکل گیرد.

4- درواقع ایالات‌متحده در حال تیشه زدن به ریشه‌ی نظام اقتصادی و تجاری‌ای است که چند دهه، خود را رهبر و حامی آن ‌دانسته است.

#تحلیل_کوتاه
? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه