سرنگونی اف 16 صهیونیست ها ، نقطه عطف تاریخ مقاومت

یگان های پدافند هوایی ارتش سوریه هفته گذشته موفق شد یک فروند جنگنده - بمب افکن فوق پیشرفته 'اف 16' رژیم صهیونیستی را سرنگون و این رویداد را تبدیل به نقطه عطف تاریخ مقاومت کند.

مسوولین سوریه بلافاصله اعلام کردند که سرنگونی جنگنده متجاوزان ،این پیام را به صهیونیست و غربی ها داد که دیگر در امور کشورها دخالت نکنند. 
فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: این جنگنده متجاوز به خاک سوریه با هدف گیری دقیق پدافند هوایی این کشور سرنگون شد تا درسی برای متجاوزگران باشد. 
رژیم صهیونیستی که با تصمیم خودسرانه ترامب برای انتقال سفارت آمریکا به قدس، جسارت بیشتری برای سرکوب فلسطینیان و تجاوز به سوریه پیدا کرده بود، با سرنگونی این جنگنده بیش از پیش به شکنندگی اقتدار ساختگی خود در مقابل سوریه پی برد.
بدیهی است که سرنگونی این جنگنده فوق پیشرفته، نه تنها برای اسراییل بلکه برای آمریکا نیز یک شکست بزرگ به شمار می رود چرا که دولت سوریه به همگان نشان داد که با وجود همه ‏فشارها، حملات نظامی و تحریم ها، همچنان پایدار و برای راندن متجاوزین از زمین و آسمان خود مصمم است.
می توان گفت که هدف قراردادن هواپیمای رژیم صهیونیستی، حق حاکمیتی دولت سوریه بود چرا که سوریه یک کشور مستقل است که تمامیت ارضی ‏آن باید مورد احترام قرار گیرد. این رژیم نه تنها هیچ حقی ندارد که هواپیماهایش به آسمان سوریه تجاوز کند ، بلکه باید بلندی های اشغالی ‏جولان را نیز به سوریه بازگرداند .
دولت سوریه با این اقدام نشان داد که تمامیت ارضی این کشور ، خط قرمز بوده و هرگونه تعرض به آن با پاسخ دندان شکنی مواجه خواهد شد و سکوت و صبر در مقابل تجاوزگری های رژیم صهیونیسی به سرآمده است. 
سرنگونی این هواپیمای پیشرفته، نشان داد که دوره برتری هوایی رژیم صهیونیستی که با آن نتیجه جنگ های ضد عرب را رقم می زد، گذشته است.
سرنگونی جنگنده – بمب افکن رژیم صهیونیستی، هیبت نظامی این رژیم یا بخش بزرگی از آن را از بین برد و یک اطمینان به محور مقاومت داد و همچنین معادلات قدرت و بازدارندگی را در آسمان و زمین تغییر داد. ادعاهای صهیونیست ها در خصوص حمله به اهداف سوریه و مقاومت در خاک این کشور تنها برای ترمیم روحیه ناامیدی خود و کاستن از سنگینی بار شکست است .
برخلاف نظر مسوولان صهیونیست می توان گفت که قواعد بازی در خاورمیانه به نفع محور مقاومت تغییر کرده و خود رژیم صهیونیستی با اشتباهات پی درپی این قواعد را تغییر داده است.
رژیم صهیونیستی در داخل، از بحران مشروعیت و هویت رنج می برد و تنها متکی به موضوع توانمندی نظامی بود که این توانمندی هم در دو جا زیر سوال رفت؛ یکی در جنگ سی وسه روزه و دیگری در سه جنگی که در غزه با آن مواجه شد، اما همچنان توانمندی نیروی هوایی خود را مطرح می کرد که آن هم با انهدام جنگنده فوق پیشرفته اف 16 زیر سوال رفته و با ابهام جدی مواجه شده است.
لذا می توان گفت که سرنگونی هواپیمای فوق پیشرفته جنگی صهیونیست ها یک پیام داشت و این را به خوبی رساند که این سقوط هواپیمای پیشرفته نظامی روز تاریخی و نقطه عطفی در تاریخ مقاومت است.

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

منبع:ایرنا

ارسال دیدگاه