غوطه شرقی؛ از رقابت برای «کاخ» تا تلاش برای زنده ماندن!

سه کشور ترکیه، روسیه و ایران، ناظران و تضمین‌کنندگان آتش‌بس در مناطق چهارگانه کاهش تنش هستند. این چهار منطقه عبارتند از؛ شمال (ادلب، بخش‌هایی از حماه و حمص)، جنوب (قنیطره و درعا)، غرب سوریه و غوطه شرقی دمشق.

?سه کشور ترکیه، روسیه و ایران، ناظران و تضمین‌کنندگان آتش‌بس در مناطق چهارگانه کاهش تنش هستند. این چهار منطقه عبارتند از؛ شمال (ادلب، بخش‌هایی از حماه و حمص)، جنوب (قنیطره و درعا)، غرب سوریه و غوطه شرقی دمشق. طبق موارد توافق‌شده، مبارزه ارتش سوریه با داعش و القاعده (جبهه النصره) مجاز اما مبارزه با سایر گروه‌هایی که در این مناطق هستند، ممنوع اعلام شده مگر این‌که طرف مقابل، توافق را نقض کند.

?داستان غوطه شرقی که این‌ روزها دوباره در بحران سوریه داغ شده است، به نقض توافق گروه‌های حاضر در آن باز می‌گردد. آن‌ها آتش‌بس را نقض کرده‌اند و حالا ارتش سوریه بر اساس همان توافق صورت گرفته، به مصاف‌شان رفته است. حضور سهیل حسن، یکی از فرماندهان موفق ارتش سوریه در غوطه شرقی، این تلقی درست را برای تروریست‌ها ایجاد کرده که این بار بناست کار غوطه یکسره شود.

?زمانی میان گروه‌های تروریستی حاضر در غوطه شرقی، نزاع بر سر این بودکه کدام یک بیشتر به دمشق نزدیک‌تر است و مناطق بیشتری را در این منطقه در اختیار دارد تا در صورت سقوط اسد، سریع‌تر خود را به کاخ ریاست جمهوری برساند! حالا اما به نظر می‌رسد رقابت بر سر بیشتر زنده ماندن است! بازیگران چون آمریکا، آلمان و فرانسه هم به دنبال زنده نگه‌داشتن آن‌ها هستند.

✍#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه