خرید تسلیحات، فقط از آمریکا!

با افزایش زمزمه‌ها مبنی بر احتمال خرید سامانه‌ی اس400 روسیه از سوی عراق ، هیدر نائورت (سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا) درباره‌ی هرگونه قرارداد نظامی با روسیه، به این کشور و دیگر کشورها هشدار داد. پیش‌ازاین نیز آمریکا ترکیه را به‌دلیل خرید این سامانه تهدید کرده بود.

? با افزایش زمزمه‌ها مبنی بر احتمال خرید سامانه‌ی اس400 روسیه از سوی عراق ، هیدر نائورت (سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا) درباره‌ی هرگونه قرارداد نظامی با روسیه، به این کشور و دیگر کشورها هشدار داد.

پیش‌ازاین نیز آمریکا ترکیه را به‌دلیل خرید این سامانه تهدید کرده بود.

#تحلیل_کوتاه
? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

?تحلیل و ارزیابی:

1- بخش 231 قانون «مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم» (کاتسا) که در اوت سال گذشته‌ی میلادی از سوی کنگره‌ی آمریکا علیه کشورهای ایران، روسیه و کره‌‌‌شمالی تصویب شد، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده را بر آن می‌دارد که حداقل پنج تحریم‌ علیه بخش‌های نظامی و اطلاعاتی روسیه وضع نماید.

2- تهدید عراق و ترکیه و دیگر کشورهایی که قصد خرید تسلیحات از روسیه را دارند، بر اساس همین قانون انجام گرفته است.

3- می‌توان گفت آمریکا دو هدف را از این سیاست دنبال می‌کند:

?افزایش وابستگی حداکثری کشورها در حوزه‌های نظامی به ایالات‌متحده؛

?جلوگیری از افزایش نفوذ روسیه در این حوزه.

4- چنین سیاست‌هایی که تداعی‌کننده‌ی روابط دو کشور در دوران جنگ سرد است، هرچند ممکن است تأثیرات محدودی بر فروش تسلیحات روسی داشته‌باشد، اما بعید به نظر می‌رسد نتیجه‌ی مدنظر ایالات‌متحده را برای آن کشور حاصل نماید.

⭕ پیامد: اعمال فشار بر روسیه و تهدید دیگران جهت عدم خرید تسلیحاتی از آن کشور، می‌تواند همکاری روسیه را با کشورهایی که تحریم‌های آمریکا برای آن‌ها اهمیت بالایی ندارد (نظیر ایران) تقویت نماید.

#تحلیل_کوتاه
? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه