دلایل و پیامدهای شکست دیپلماسی ضد ایرانی جبهه غرب در شورای امنیت

در جلسه روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد با دستور کار «تصمیم‌گیری درباره تمدید تحریم‌های یمن و ادامه فعالیت کارگروه کارشناسان سازمان ملل در این کشور» تلاش کشورهای انگلستان، آمریکا و فرانسه برای محکوم کردن ایران با شکست مواجه شد.

 

? در جلسه روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد با دستور کار «تصمیم‌گیری درباره تمدید تحریم‌های یمن و ادامه فعالیت کارگروه کارشناسان سازمان ملل در این کشور» تلاش کشورهای انگلستان، آمریکا و فرانسه برای محکوم کردن ایران با شکست مواجه شد.

? تحلیل و ارزیابی

1- کشورهای غربی به پیشگامی انگلیس با تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای تلاش داشتند تا ایران را به دلیل آنچه «کمک تسلیحاتی به حوثی‌ها» می‌نامیدند، محکوم کنند. این دیپلماسی ضد ایرانی با وتوی روسیه به‌عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت ناکام ماند.

2- عمده‌ترین دلیل شکست دیپلماسی ضد ایرانی غرب در شورای امنیت، تمرکز بر پیگیری مواضع خصمانه سیاسی خود علیه ایران، بجای پرداختن به موضوع بحران یمن است. به عبارتی دقیق‌تر مشی جبهه غرب در استفاده ابزاری از بحران‌های منطقه‌ای و نهادهای بین‌المللی برای اقدام علیه کشورهای ناهم‌سو با خود و انحراف اذهان عمومی از جنایات جنگی کشورهایی مانند عربستان سعودی را باید اصلی‌ترین دلیل شکست دیپلماسی ضد ایرانی اخیر آن‌ها دانست.

3- برجسته‌ترین پیامد اقدام کشورهای غربی در سیاسی‌کاری و سوءاستفاده از نهادهای بین‌المللی می‌تواند اعتماد و مشروعیت زدایی از نهادهایی مانند شورای امنیت باشد که به کارکرد آن در حل‌وفصل مسائل مربوط به صلح و امنیت بین‌المللی آسیب وارد می‌کند.

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه