بی اعتنایی تروریستها به قطعنامه در غوطه‌ شرقی؛ نزاع برای بقا

پس از آنکه آتش‌بس 7 ماهه در نتیجه‌ی مذاکرات آستانه در غوطه‌ی شرقی دمشق برقرار شد، تروریست‌ها با حمله به «اداره مرکبات» آتش‌بس را نقض کردند. در پی این اقدام، دولت سوریه برای بازپس‌گیری این منطقه با تروریست‌ها درگیر شد و تصمیم گرفت به حضور تروریست‌ها در غوطه شرقی پایان دهد.

پس از آنکه آتش‌بس 7 ماهه در نتیجه‌ی مذاکرات آستانه در غوطه‌ی شرقی دمشق برقرار شد، تروریست‌ها با حمله به «اداره مرکبات» آتش‌بس را نقض کردند. در پی این اقدام، دولت سوریه برای بازپس‌گیری این منطقه با تروریست‌ها درگیر شد و تصمیم گرفت به حضور تروریست‌ها در غوطه شرقی پایان دهد. با شروع عملیات پاکسازی، شورای امنیت جلسه تشکیل داد و به اتفاق آرا قطعنامه آتش‌بس یکماهه در این منطقه صادر شد اما اکنون خبرها از بی اعتنایی به این آتش‌بس حکایت دارد.

??تحلیل

1- طرف‌های درگیر، منافع مهمی در غوطه دارند بنابراین کوچکترین حرکتی از طرف مقابل موجب نقض آتش‌بس خواهد شد. دولت سوریه با پاکسازی این منطقه خواهد توانست امنیت دمشق را به طور چشمگیری افزون کند و از تهدید تروریست‌ها رهایی یابد. تروریست‌ها نیز برای بقای خود و حفظ موقعیت راهبردیِ‌شان در نزدیکی دمشق مجبورند با تمام توان در مقابل ارتش سوریه مقاومت کنند.

2- حامیان بین‌المللی هم در همین راستا تمام قد در کنار هم‌پیمانانشان قرار گرفته‌اند تا منافعشان را کسب کنند. روسیه با حمایت هوایی از دولت سوریه کوچکترین حرکت تروریست‌ها را پاسخ میدهد و برخی کشورهای غربی و عربی حامی تروریست‌ها نیز تلاش می‌کنند بقای هم‌پیمانانشان را با حمایت سیاسی تضمین کنند.

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه